Godsdienstonderwijs

Mathijs Tieleman mathijs at TIELEMAN.NU
Mon Sep 23 21:42:35 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Sat, 2002-09-21 at 18:11, Henk Elegeert wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> In alle vormen tot zo'n leeromgeving is er samenwerking met anderen
> nodig, maar spelen ook omstandigheden een rol, alsmede het doel in de
> richting van de toekomstige samenleving.

> Doen we dat door iedereen apart in de gelegenheid te stellen tot het
> geven van onderwijs, door kleinere groepen met een eigen opvoedingsleer,
> of in grotere verbanden als we het hebben over religie?
>
> En wat vormt dan de basis gedachte als het tot implementatie moet komen?
> Onze huidige maatschappelijke opvatting van kerk ( of eigen
> [...]

In zoverre ik me mag 'bemoeien' met een lopende discussie, zou ik met
name willen toevoegen dat scholen meer en meer in de afgelopen decennia
verschillende aspecten van verschillende godsdiensten laten zien. Dat
zie ik niet als opvoeden, maar als inzichten in andere groeperingen te
geven.Je hebt een beperkte keuze als het aankomt om godsdienstigheid en
scholen en dat lijkt me maar goed ook. Acceptatie van andere opvattingen
wordt zeker niet bevorderd door seperatie van scholen op basis van
godsdienst. En dat terwijl we wel 1 maatschappij vormen waarin we samen
moeten leven. Zonder andere opinies te durven begrijpen, ook al sta je
er niet achter, breng je kind en maatschappij in een situatie waar het
individualistische karakter van de huidige maatschappij wordt omgezet
naar desintegratie van zowel autochtone als allochtone groeperingen.
Ofwel, de ultieme vorm van individualisme. Een overgang naar
gemeenschappelijke. overkoepelende waarden, waarbinnen ieder zijn
identiteit kan vinden en de buurman kan begrijpen zonder het eens te
zijn is wellicht nog ver weg, maar lijkt mij een veel beter
uitgangspunt. Gemeenschappelijkheid is misschien iets wat we meer moeten
stimuleren, zonder daar meteen beladen woorden als 'normen en waarden'
aan te hangen. Daar hoort ook een algemeen deel onderwijs bij, waarbij
het kind niet de opinies van anderen wordt ontnomen. Dat is m.i. het
recht van de overheid in de huidige samenleving, zolang het maar niet
aangeeft dat godsdienst A slecht is en B veel beter. Thuis is er
voldoende ruimte (vrijheid) om aan te geven hoe de wereld volgens de
ouders is gerangschikt.

--
Mathijs Tieleman <mathijs at tieleman.nu>