Open Source (was: live-debatten in "Windows Media)

Herman Beun herman.beun at YUCOM.BE
Mon Sep 23 15:53:24 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp schreef:

> Over die open-source wordt binnenkort een seminar
> georganiseerd ten kantore van het Informatie-DG-13
> (vergeef me als het nummer anders is) van de EC in
> Brussel.

Het heet nu DG Informatiemaatschappij - in het kader van "Europa iets
minder onbegrijpelijk maken" zijn de nummer-aanduidingen voor de DGs
tegenwoordig gelukkig vervangen door namen (En een Directoraat-Generaal
is dus ongeveer het EU equivalent van een ministerie ;). Website:
http://europa.eu.int/comm/dgs/information_society/index_en.htm

Een van de beleidsinitiatieven van dit DG (geleid door de Finse
eurocommissaris Liikanen) is IDA, een programma met als doel het
bevorderen van "Interchange of Date between Administrations" ofwel
e-Government. In het kader daarvan was op 19 en 20 september een
conferentie in Brussel:
http://europa.eu.int/ISPO/ida/jsps/index.jsp?fuseAction=showDocument&par
ent=news&documentID=579

Ik vermoed dat je die conferentie bedoelt, maar ik had geen tijd om er
naar toe te gaan. Wel weet ik dat binnen de Europese Commissie vrij
positief gedacht wordt over open source binnen overheidsorganisaties.
Een recent IDA-rapport beveelt
(http://europa.eu.int/ISPO/ida/jsps/index.jsp?fuseAction=showDocument&pa
rent=news&documentID=550) dat software die gebruikt wordt binnen
overheidsorganisaties altijd open source zou moeten zijn. Van
wetgevingsinitiatieven is mij echter nog niets bekend.

/Herman