Geen zelfkritiek in Arnhem

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Thu Sep 19 11:34:41 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lijsters,

Ik las de notulen van de Impuls-conferentie in Arnhem laatst. Treurig, geen
enkele zelfkritiek laat staan een ferme strategie tot verandering. Wat
gemeesmuil alleen.

Laatst had ik een debatje met CDA-ers over dit punt: het gebrek aan
institutionele zelfkritiek bij conservatieve en progressieve liberalen, VVD
en D66. Curieus genoeg kwamen we tot eenzelfde conclusie: politiek
leiderschap en politieke innovatie of strategievernieuwing bij liberalen
wordt gedicteerd door de 'liberale' filosofie van het 'individualisme', de
'individuele verantwoordelijkheid' en de idee over het entrepreneurschap
(door mij extreem genoemd: marktwerkingsfanatisme).

Inderdaad, hoe komt het toch dat PvdA en CDA na flagrante nederlagen wel
overgaan tot gedegen zelfkritiek (commissies, nota's aan congressen e.d.),
en de VVD en D66 vrijwel nooit, ook niet na crissisen rond Nijpels, en
laatst bij de landelijke verkiezingen? Strategie en ideevorming worden aan
het individu van de leider overgelaten. Ik voeg daar aan toe: en als die
het er bij laat zitten, wordt het een rommeltje.

Nou is er met het CDA natuurlijk ook wat fundamenteels fout, namelijk hun
communitarianisme ofwel de verabsolutering van gemeenschapszin a la Hirsch
Ballin zoals zichtbaar in het huidige waarden-normen geneuzel. Maar dat
laat onverlet dat de conservatieven en liberalen toch eens de hand in eigen
boezem mogen steken wat betreft de willekeur van hun strategie.

Persoonlijk denk ik dat er daarom vaak niet wordt gereageerd op mijn
strategiekritiek. De grondhouding bij veel 'liberalen' is misschien in
wezen anti-intellectualistisch, voluntaristisch?

Kortom, zoals verwacht en te lezen was het congres zinloos, weer een soort
bijeenkomst van padvinders zonder definitie van het fenomeen 'pad'.

Henk Vreekamp, Utrecht.