ICT Beleid D'66 / Investeringen

Cees de Groot cg at CDEGROOT.COM
Thu Sep 19 16:23:06 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Martin Lentink <martinlentink at d66putten.nl> said:
>Ook op de Veluwe en in de Achterhoek en Drente staan scholen....

Die van mijn kinderen (ook Veluwe) zit gewoon op Kennisnet. Da's, IMHO,
voorlopig voldoende computernonsens in de basisschool...

>P.S.: Als ik aan KPN vraag wanneer ze denken hier ADSL aan te gaan bieden
>krijg ik als antwoord: 'niet in de voorzienbare toekomst'.

Als ISP ken ik die markt van binnenuit. ADSL is echt een markt met zeer lage
marges - de prijzen zijn op bodemniveau, en de in de locale centrale te
installeren hardware is behoorlijk duur. Ik geloof dat het break-even point
bij zo'n 200 gebruikers ligt per centrale, en als je de ADSL aanbieder dat
aantal kan beloven, zijn ze best geneigd om de centrale op het lijstje te
zetten.

De KPN is tot de conclusie gekomen dat heel veel landelijke gebieden toch
voldoende bevolkingsdichtheid hebben om genoeg ADSL-aansluitingen op te
leveren, dus de komende maanden worden zeer veel centrales geschikt gemaakt
(ook die bij mij, gelukkig, ben ik af van mijn tweemaandelijkse rekening van
zo'n 450 euro).

Het is kiezen voor marktwerking of tot de realisatie komen dat een breedband
Internetaansluiting (laten we zeggen tenminste 256kbit zodat je enigsinds live
video streams kan volgen) in het rijtje 'gas, water, licht, telefoon' hoort.
Ik ben voor die laatste houding, en dat betekent of een staatsmonopolie - maar
dat hebben we al geprobeerd - of concessies voor exploitatie van ICT
infrastructuur afgeven onder bepaalde dekkingsvoorwaarden.

Tot nu toe was het wel leuk en aardig om Internet lekker te laten wildgroeien,
maar zo zoetjes aan gaan we ernaar toe dat breedbandinternet tot de
basisuitrusting behoort, en moet de overheid dus aktiever als marktmeester aan
de slag.

--
Cees de Groot               http://www.cdegroot.com     <cg at cdegroot.com>
GnuPG 1024D/E0989E8B 0016 F679 F38D 5946 4ECD  1986 F303 937F E098 9E8B