Open Source

Aris B. B.Aris at TK.PARLEMENT.NL
Thu Sep 19 13:59:38 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Karst, jongen...

Heb je een EHBO-cursus? Ik zit met een fysiek probleem want ik zag jouw
opmerking en mijn mond viel gapend open en wil sindsdien niet mer dicht. Wat
moet ik eraan doen? Laat ik eerst zelf wat proberen: jouw tegenwerping
intelligent beantwoorden.

  Alle systemen die in brede kring gebruikt worden zijn aantrekkelijk voor
types die er virussen op los willen laten met allerlei snode bedoelingen.
Wat dat betreft is er geen verschil tussen Open Source of een veelgebruikt
Closed Source-systeem als Microsoft Outlook; tot nu toe is het zo dat de
gevaarlijkste en virulentste virussen en wormen op Outlook zijn losgelaten.
Als Linux voor meer dan 50% van de mondiale gebruikers de norm wordt, kan
daarmee hetzelfde gebeuren: "De duivel schijt altijd op de grote hoop".
  Of je nu via Open Source of via Closed Source opereert, je blijft altijd
vatbaar voor virussen en wormen, want de mens achter de computer blijft
geneigd tot alle kwaad.  In beide gevallen zal die vatbaarheid reden voor de
FBI, de AIVD, MI5 en de NSA zijn om je internet-gedrag te monitoren. Wie
bang is voor die monitoring moet gewoon van de computer afblijven en zijn
post per postduif versturen.

  FBI-monitoring (of de kans daarop) IS DUS EEN LOGISCH EN IN ALLE GEVALLEN
POTENTIEEL AANWEZIG FACT OF LIFE; het is geen verschil tussen Open- en
Closed Source. LATEN WE HET LIEVER OVER DE VOORDELEN VAN OPEN-SOURCE HEBBEN
ZOALS HET STIMULEREN VAN DE CREATIVITEIT VAN ALLE resp. DEELNEMERS; dat zou
sociaal-liberalen, individualisten en radicalen als wij bij D66 zijn toch
enorm aan moeten spreken? Iedere Liberaal weet dat monopolisatie
creativiteit en innovatie smoort en de handelingsvrijheid van consumenten
inperkt of weghaalt.
  Als iedere deelnemer met wat aanpassingen/verbeteringen zijn eigen
Linux-variant kan maken, kan niemand de "price fixing"capriolen uithalen die
Microsoft keer op keer uithaalt en waar de belangenvereniging van
industri-ele, bedrijfsmatige internet-gebruikers in NEderland steeds vaker
tegen in het geweer komt.

  Kortom: afgeluisterd kan je altijd worden; de vraag is of je door een
monopolist ("Finding of Fact" over de kenmerkende Microsoft-attitude van
Judge Jackson in het recente Microsoft-proces; dit oordeel staat nog steeds
overeind) AFGEKNEPEN EN AFGEPERST wil worden?

Bernard Aris
anarcho-liberaal.