Schriftelijke vragen van het lid Bakker over gewelddadige films op de televisie

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Thu Sep 19 04:49:03 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert,

Ik las;

"
Ministerie van Economische Zaken
Berichtnaam: Schriftelijke vragen van het lid Bakker over gewelddadige
films op de televisie
Nummer: 132
Datum: 18-09-2002

[ http://www.ez.nl/homepages/default.asp?pagina=persbericht&iMessage=132
]

Vragen van het lid Bakker (D66) aan de minister van Economische Zaken
over 'gewelddadige films' op de televisie. (Ingezonden 6 september
2002). De ministerie van Economische Zaken, mr. H.Ph.J.B. Heinsbroek,
heeft de vragen als volgt beantwoord.

1  Kunt u uw uitspraken toelichten dat gewelddadige films niet meer op
de televisie moeten worden uitgezonden, en dat 'dit soort pulp'
rechtstreeks heeft bijgedragen aan het verval van normen en waarden in
Nederland? (1)

Zoals ik in dit interview heb uiteengezet ben ik een tegenstander van
geweld en ben ik in dat verband geïnteresseerd in de vraag naar de
relatie tussen het vertonen van geweld op tv en de daaruit
voortvloeiende mogelijke invloed op het criminaliteitscijfer en geweld
in het algemeen. Ik zal daarover onder meer spreken met mijn collega
ministers in het kader van onze discussies over normen en waarden.

"
tot zover.

Bert, welke collega ministers heeft Heinsbroek die hem een genuanceerd
antwoord kunnen geven op zijn vraag?

Is ook de vraagstelling zelf (door Heinsbroek) niet op zich zelf al veel
te kort door de bocht?
Ik kan namelijk niet anders dan nu al concluderen dat die vraag
bevestigend zal moeten worden beantwoord.
Het antwooord zit hier namelijk al besloten in de vraag. Of beter
geformuleerd, de vraag zelf is een onheldere en kan niet anders dan tot
die gesuggereerde conclusie(s) leiden.

De media trachten ons een beeld te geven van de werkelijkheid van onze
samenleving.
Nu zegt de minister dat wij die werkelijkheid niet mogen zien omdat die
ons aan zou kunnen zetten tot geweld?
Zelfs tot criminaliteit?

De media bieden ons een programma's aan die een louterende invloed
kunnen hebben op geweld dat op die manier een uitweg vindt. Nu zegt de
minister eigenlijk dat wij die louterende invloed van dat geweld niet
meer mogen ervaren en wacht de minister nu de uitkomst daarvan af?

Zegt de minister nu, dat het niet meer uitzenden van 'dat soort films'
zal leiden tot vermindering van criminaliteit of geweld?

Bert, en wat is dat 'een tegenstander van geweld'?
En hoe vormt die vraag daarmee een verband?

(Wat moet ik nu met dat soort pulp?)

Henk Elegeert