[D66 verward over EU-uitbreiding]

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Wed Sep 18 12:46:16 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Bert,

Zou er niet een (bestuurlijk) overleg kunnen komen om op dit majeure punt
tot eenheid te komen? Ik vind met name Brinkhorst's argument dat minder
landbouwsubsidie meer sociale subsidies genereert bij uitbreiding nogal
doorslaggevend. Dat de landbouw verziekt is door dan wel verslaafd is aan
subsidie en dat zoiets ecologisering tegenwerkt, vind ik een belangrijk
argument. Maar misschien is het beter die structurele steun sinds
PvdA-Mansholt af te bouwen afhankelijk van soc.ec. indicatoren bij de
nieuwe landen. Als je *nu* de subsidies afbouwt *voor* de uitbreiding
plaatsgrijpt, dan bestendig je juist de soc.ec. kloof tussen de oude en
nieuwe EU-landen. En daarmee is evenmin de ecologische vernieuwing in de
nieuwe landen gediend.

Misschien is dit een 'compromis' tussen de partijen binnen het partijtje?

Graag ook een impressie van anderen op dit forum.

Henk Vreekamp, Utrecht.