over het referendum over het referendum...

Aris B. B.Aris at TK.PARLEMENT.NL
Tue Sep 17 15:51:48 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Iedereen die in Den Haag woont weet hoe frustrerend het kan zijn te wonen in
een gemeente, ja: een grote stad met een regentesk en Oostindisch doof
bestuur en er niets tegen te kunnen  doen omdat er geen
referendum-verordening aangenomen kan worden juist door dat regenteske
bestuur dat "njet" zegt.

  Veel colleges van B&W hebben nog steeds dat regenteske, en deze regering
heeft heel erg veel wat je regentesk kan noemen.

  Principi-ele vraag: heb je dan liever een lelijk eendje om te rijden dan
een paraplu om te lopen (en je mag die paraplu maar eens in de vier jaar
vervangen; dus als hij door zware storm stukgaat ga je nat); of blijf je
zeuren omdat het geen.... Bentley is?

  Ik heb vanmiddag twee uur lang bij het Binnenhof gefolderd met onze
"referendum tegen het schrappen van het Referendum"-initiatief als
speerpunt.
  Veel mensen die nooit wat in D66 gezien hadden, waren het nu roerend met
D66 eens en zeiden hun medewerking toe. Ditmaal stond ik tussen de vnl.
hard-linkse bezoekers van de "Keer het Tij"-manifestatie, maar ik kwam er
optimistisch vandaan.
  Geen hedendaagse burger die even nadenkt wil een referendum-regeling, al
is die gebrekkig, afdanken om de regenten vrij baan te geven.

Bernard Aris
al 25 jaar D66 activist, al 20 AR-lid en al 13 Binnenhoffer