D66 verward over EU-uitbreiding

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Tue Sep 17 14:33:26 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste liberale elite,

D66 lijkt net een hok met pikkende kippen. Neem de kwestie van het afbouwen
van Europese landbouwsubsidies alvorens tien nieuwe landen toe te laten tot
de EU. Laatst werd CDA-landbouwminister Veerman ook door D66 gekapitteld
over zijn relativistische houding in deze.

Onze kersverse kale Boris van der Ham mocht 12 september een opinie
weergeven in 't NRC. De lasten zouden, in de vorm van afdrachten aan
Brussel, voor de burger te hoog worden. Een 27 euro per jaar. Afbouw kan
ook de ecologie stimuleren. Potdorie, lees ik 16 september in 't zelfde
medium een uitgebreid verhaal van Laurens-Jan Brinkhorst, een goede en
daadkrachtige landbouwminister van D66 die weer verhuist naar Brussel omdat
daar z'n deskundigheid en hart ligt. Brinkhorst pleit voor zijn opvolger.
Van de 15 landen zijn 10 tegen minder subsidies zonder meer, hervorming van
de landbouw is al ingezet door EUcommissaris Fishler. Trouwens, drastische
verlaging in landbouwsubsidie zal extra kosten op andere sectoren met zich
meebrengen. Vestzak-broekzak, zogezegd.

Ik zou toch wel wensen dat er binnen zo'n nietige club als D66 toch in
eenzelfde richting zou worden gedacht wat betreft Europese eenwording in de
praktijk. Ik opteer voor de mening van de deskundige Brinkhorst. Heeft
Lousewies van der Laan hier een standpunt? Kan ze de wilde populist Van der
Ham tot rede brengen?

Uw tuinierende stadsnomade,

Henk Vreekamp, Utrecht.