Smetvrees voor "achterstandswijk"

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Mon Sep 16 14:15:36 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Democs,

Welzijnswerkers en politiek correcte bestuurders zijn soms heel eerlijk
over hun antidemocratische  grondhouding tegenover het lagere volk. Een
voorbeeld van psychopathisch klassedenken.

Afgelopen vrijdagmiddag mocht ik samen met de lokale fractie op
nazomer-wijkbezoek in het publicitair tot "achterstandswijk' gebombardeerde
Kanaleneiland in Utrecht. U weet wel die buurt met loslopend Berbertuig...
Zelfs een experiment met een wijkraad komt nauwelijks van de grond omdat de
inlanders vinden dat die wijk slechts problemen op straatniveau heeft. Ze
willen gewoon agenten lopend op straat in plaats van welzijnswerkers achter
hun koffieapparaat en pc. Vandaar dat het uitgebreide Huurders Overleg
Kanaleneiland een gemeentelijke wijkraad zelfs saboteert.

Terecht denk ik, ook binnen de fractie was al eerder geklaagd over de
totale macht van een Westbroek-wethouder en zijn welzijnsbende in die wijk.
Door een telecomstoring kon ik een half uurtje door Kanaleneiland fietsen.
Groen en flats zijn nog steeds prima in orde, niet minder dan in de jaren
dat ik er zelf woonde.

De inlanders die ik sprak benadrukten dan ook dat hun Kanaleneiland geen
"achterstands-", maar wel een "aandachtswijk" is. Er moet meer inburgering
op straatniveau komen.

Achteraf kregen zij van mij volkomen gelijk. Dankzij een detail.

Bij het afscheid ontvingen we van het wijkcentrum een fout boekje over
multicult in Kanaleneiland - en een sponsje met opdruk
"BuitengewoonSchoon". Dat laatste is veelzeggend, symbool van elitisme en
schoolmeesterachtig gedrag, zo tekenend ook voor PvdA en GL. Het deed me
gelijk denken aan een bekend spotlied op de Duitse SPD, van de
(communistische) zanger Hans Eisler: "Das Seifelied". Ooit deelden
sociaal-democraten zeep uit aan hun potentiele kiezers... waarmee ze
indirect hun smetvrees voor hun plebs onthulden.

Henk Vreekamp, Utrecht.

P.S.  Voor de sociaal-wetenschappelijk georienteerden onder ons verwijs ik
naar auteurs als George Lakoff en Mark Johnson, die prietpraat over zeep,
sponsjes, joodse virussen "metaphorical mapping" noemden: je probeert je
tegenstander in een hoek te plaatsen en je verraadt tegelijk je eigen
denkwijze (bijv. biologisme bij Hitler).