Godsdienstonderwijs

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sun Sep 15 15:30:52 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Beste Hein en Unico,
>
> Lijkt me simpel voor D66 (zelf kiezen: keuzevrijheden, gelijkwaardigheid,
> alleen noodzakelijke solidariteit).
>
> Dus geen enkele reden vrijheid van onderwijs af te schaffen, eerder
> andersom, die vrijheid weer in ere te herstellen die in de praktijk al op
> vele manieren centralistisch is ontnomen, door allerlei overbodige
> beperkende regels en eenzijdige onderwijsvoorschriften rigoreus af te
> schaffen.

Zo simpel is het nu ook weer niet.
Ik zie waarachtig niet waarom we dat in stand zouden willen houden.
Wat is hier werkelijk de keuze? en vooral wiens keuze?

Een keuzevrijheid is als ik op volwassen leeftijd een eigen keuze kan
maken voor een religie of overtuiging.
Op voorwaarde dat ik in mijn relatieve vrijheid kan en mag opgroeien.
En/(mits) gevrijwaard van al te strikte opvoedingsregimes, die op
zichzelf al een schending inhouden van het Recht van het Kind.

Los van het dwangmatig karakter dat ouders en belangen organisaties over
mijn 'kinderhoofd' heen beslissen en mij op die leeftijd 'gedwongen' in
laten opgroeien.

Wat is hier te kiezen dan?
En wie of wat wordt hier geofferd of wiens vrijheid?

En welke rechten worden door de opvoedingsorganisaties geclaimd en tegen
welke morele achtergrond moet zulks worden beoordeeld als men al uitgaat
van de premisse dat het ouder is die bepaald?

Waar blijft dan het recht van het kind?
En hoe wordt dat gewaarborgd?

Dus niks simpel en al helemaal niet voor D66.

Ik vind het in elk geval lastig zat.

Henk Elegeert