Referendum over het referendum

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sun Sep 15 15:14:23 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Joris van den Wittenboer wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Bert Bakker oppert net een idee/voorstel waar ikzelf en vast velen op deze
> lijst ook al vaak over gedacht hebben. Het houden van een referendum over
> de afschaffing van het referendum.

Dit kan natuurlijk niet. Men kan zich beter afvragen waarom er überhaupt
zo weinig gebruik wordt gemaakt van het referendum;
- Was het een politiek speeltje te ver weg van de maatschappelijke
realiteit van de burger?
- Is onvoldoende duidelijk voor de burger wat hij/zij/ze met het middel
kunnen bereiken?
- Heeft de politiek gefaald de burger er werkelijk in te betrekken?

> Ik vroeg mij altijd af of daar wettelijk
> gezien mogelijkheden toe zijn. Ik neem aan dat dat dus inderdaad zo is
> aangezien Bert het voorstel min of meer deed.

Ik hoop toch werkelijk niet dat nu de politiek het speeltje voor eigen
doeleinden gaat gebruiken!

> Graag zou ik wat meer
> daarover horen. Dus in hoverre is het mogelijk.

Ik hoop van geen enkele. Het haalt werkelijk alle - toch al geringe -
geloofwaardigheid uit het instrument als het door de politiek of de
overheid zelf gebruikt gaat worden. Sowieso een punt van kritiek dat
maar weinig weerklank gevonden heeft.

> En wat voor status heeft
> dat referendum dan. Ik meen me te herinneren dat de regering in ieder geval
> niet verplicht is om zich daar aan te houden. Maar de druk zal wel erg
> groot zijn om het referendum in stand te houden (indien nederland daar voor
> kiest uiteraard)....

De invoering van het referendum verdient het - al was het maar voor de
geloofwaardigheid van de politiek en overheid zelf - een periode toe te
kennen die verschillende regeringsperioden overstijgt, alvorens tot een
evaluatie over te gaan.

Ik kan mij niet scharen achter een dergelijke politiek immoreel gedrag
om pas ingevoerde wetgeving terug te willen draaien, en dat zonder dat
het maar een kans heeft gehad het eigen nut te bewijzen. Dat is hier het
hoofdthema, niet het referendum op zichzelf.

> Bert.... wanneer gaan we aan de slag?

Bert, waar heb je dat voorstel gedaan?
En waarom legt deze politieke partij niet (meer) uit over het hoe, wat
en waarom van die wetgeving?
Hoe deze in werking te zetten, in of onder welke omstandigheden, hoe uit
te voeren, waar op te letten, etc...
Kortom; een goed draaiboek.... of goede lokale/plaatselijke debatten
hier over.

Henk Elegeert