Boris vd Ham over landbouwbeleid

Mark Giebels mark_giebels at HOTMAIL.COM
Fri Sep 13 18:22:02 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Boris schrijft in het stuk o.a.:
'Huidig LPF-woordvoerder, en voormalig boerenleider, Wien van der Brink,
heeft inmiddels een geheel andere lijn [dan Pim Fortuyn, Mark].'

Ik heb me er toentertijd al over verbaasd dat Pim Fortuyn nu juist de
grootste tegenstander van zijn eigen voorstellen in zijn fractie had
opgenomen. Meest waarschijnlijk acht ik het dat hij reeds anticipeerde op
deelname aan een regering. Hij zou in dat geval bij een groot aantal van
zijn voorstellen uiteraard op fikse tegenstand uit het maatschappelijk
middenveld kunnen rekenen. Meest in het oog springend was de WAO, maar ook
het landbouwbeleid behoorde tot die punten. Door Wien van den Brink (de
meest extreme boerennleider) in zijn fractie op te nemen, werd het voor Pim
Fortuyn mogelijk om het gevecht binnen zijn eigen fractie te voeren. Als hij
hem zou dwingen mee te doen, dan werd het voor hem veel gemakkelijker om het
te verwachtte verzet van de boeren in de kiem te smoren.
Als bovenstaande inderdaad Pim Fortuyn's gedachtegoed was, dan had dat
briljant kunnen uitpakken.

Maar na de moord op Fortuyn is de LPF een geheel andere richting ingeslagen.
Er bleef niks overeind van zijn voorstellen voor de WAO, het landbouwbeleid,
de zorgsector (mocht geen geld bij van Fortuyn), en de bestuurlijke
vernieuwing (om er maar een paar te noemen).

Nogmaals, als het inderdaad Fortuyn's strategie was om zijn grootste
(politiek inhoudelijke) tegenstanders in zijn fractie op te nemen zodat hij
zijn voorstellen gemakkelijker zou kunnen invoeren, dan was dat gewaagd,
maar het had wellicht briljant kunnen uitpakken. Na zijn dood zitten we
helaas met een zooitje ongeregeld die hun eigen stokpaardjes aan het
berijden zijn. Stokpaardjes waar Fortuyn nou net de strijd mee aan wilde
gaan.

Groeten,
Mark

>From: Mark Koek <mark at koek.net>
>To: D66 at nic.surfnet.nl
>Subject: Boris vd Ham over landbouwbeleid
>Date: Fri, 13 Sep 2002 12:18:39 +0200
>
>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>Allen,
>
>Weet niet of het hier al langsgekomen is maar ik lees net een puik stuk
>van Boris vd Ham op de D66-website over het 'nieuwe' landbouwbeleid:
>
>"CDA terug op landbouw is zorgelijk"
>
>http://www.d66.nl/nieuws/tknieuws/archief/000660.html
>

>Mark

>(D66 at nic.surfnet.nl).
> [...]

MSN Photos is the easiest way to share and print your photos: