Let op VN-interview Roger van Boxtel!

Michiel Scheffer D66 mrsch002 at PLANET.NL
Thu Sep 5 16:19:14 CEST 2002

Beste Kraaien,

Het zou in dit debat erg helpen als niemand een monopolie op de waarheid claimt dan wel uitgaat van expliciete waarden en voorkeuren. Dan weten we waar iemand staat. dan weten we ook dat we elkaar bestrijden op basis van een politieke voorkeur en rationele argumenten ten behoeve van een stelling inzetten. In deze hele affaire is er geen goed of kwaad en geen gelijk of ongelijk. Dit is niet met het poldermodel op te lossen, en dat is misschien wel erger dan we nu durven te erkennen.

Is het moeilijk te erkennen dat Fortuyn van meet af aan het debat stevig heeft aangezet en niet zuinig is geweest van grove uitspraken. Is het moeilijk te erkennen dat we dat leuk vonden. Is het moeilijk te erkennen dat we het debat stevig aan gingen, zelfs dat we demoniseerden maar onder de aanname dat dat binnen de context van geweldloosheid ging. Is het moeilijk te erkennen dat een taart gooien niet noodzakelijkerwijs een voorbode is voor een moordaanslag. Is het moeilijk te erkennen dat we voor 6 mei de veiligheidsrisico zwaar onderschat hebben. Is het moeilijk te erkennen dat deze regering de signalen van gevaren onderschat heeft. Is het moeilijk te erkennen dat ook Fortuyn bescherming op het politiekantoor moest aanvragen en niet bij Kok.

Nee.

Is het makkelijk om wijsheid achteraf te debiteren.

Ja.

Het wordt tijd, ook aan de hand van dit debat te erkennen dat met het verscheiden van het poldermodel en met de opkomst van LPF dat het politieke klimaat wel spannender hebben gemaakt maar ook gepolariseerder. Het lastige voor D66 is dat er nauwelijks meer plaats is voor een genuanceerde stelling. Het lastige voor D66 is dat de woorden van Thom op het voorjaarscongres bewaarheid zijn. We zijn ons gevoel van rechtvaardigheid voorlopig kwijt.

Wat mij daar persoonlijk pijn doet is dat Fritz het begrip links nu zo verkettert, terwijl ik nu wellicht zelfs met een liberale inslag mij eerder links dan rechts erken (zet een pistool op mijn borst.... zei van Mierlo...). Sorry Fritz ik ben links en zal op prinsjesdag met Keer het Tij meelopen (dat wordt dan mijn eerste demonstratie sinds de kruisraketten). Want aan dom rechts doe ik niet mee. Dat zit mijn hart toch dwars.

Uw ketter,
Michiel