Nog steeds slechte peiling D66

Tue Sep 3 11:19:47 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Ernst,

Er ziteen hoop stemmingmakerij bij en sinds wanneer zien we van een nieuw
kabinet nog tijdens het zomerreces een hoop resultaten.
Die buurman van Heinsbroek blijkt helemaal geen buurman te zijn maar heel
veel verderop te wonen en het gewoon leuk te vinden hem zwart te maken. Het
gaat nergens over en in ieder geval heeft Heinsbroek geen regels overtreden.
Nawijn krijgt ook veel bijval van geleerde en objectieve (partijbelangloze)
commentatoren voor zijn inzet stokoude dooretterende problemen eens echt te
willen aanpakken. We zien wel hoever hij komt.
Borst (en Zorgdrager) hadden ook jaren last van tegenwerkende ambtenaren.
Een minister die vanaf het begin schoon schip probeert te maken
(welingelichte kringen spreken nog steeds van een zootje op het ministerie
van Gezondheid) is niet per definitie een ruziezoeker, die heeft daar juist
vanaf het begin geen zin in. Van meer ministeries weten we dat ambtenaren
regelmatig niet te vertrouwen zijn door hun ministers en
staatssecretarissen. In ons bestuurlijke bestel lijken ambtenaren vaak
heilig verklaard te zijn en bestuurders per definitie ondeugdelijk. Helaas
is het vaak andersom, en wat is er toch op tegen dat (indirect) gekozen
bestuurders werkomstandigheden willen met mensen waar ze mee door een deur
kunnen, hun taken zijn loodzwaar en juist zij zouden maar moeten
aanmodderen?

En nog een kwestie die jij opvallend niet noemt, het niet bestaande
strafblad van een LPF-kamerlid: het AD heeft zijn schandelijke fouten al
voluit toegegeven.

Wat leren wij hiervan? Mee blijven huilen en klagen met gefrustreerde
Melkerts e.a. ??
Drie uur lang kon hij bij de VPRO steen en been klagen, zelfs over Witteman
die nu achteraf de schuld krijgt van Melkerts asociale wangedrag tijdens het
beruchte lijsstrekkersdebat. Nee hij was niet boos op Pim en keek hem niet
voortdurend venijnig en vol wrok aan, maar op Witteman (en hij loensde
kennelijk naar hem), nota bene VARAs topknuffelaar van de PvdA. Nog steeds
geen enkel handje in eigen boezempje gestoken.
En zo'n man die echt niets heeft laten zien in vele jaren behalve gedraai en
anderen steeds weer systematisch de schuld geven van waar hij als minister
en fractievoorzitter hoofdverantwoordelijk voor was (subsidiegesjoemel,
klokkenluider-fractielid bouwfraude eruit werken, enzovoort enzovoort) mag
ons landje gaan vertegenwoordigen bij de Wereldbank. Dat vind ik pas ziek.
Alsof we geen echt capabele kandidaten in ons landje zouden hebben en toch
maar steeds weer ons soort mensen uit eigen kringetje aan leuke baantjes
moeten blijven helpen.

Zo, dat wilde ik als tegenwicht even kwijt, sorry hoor.

Fritz van Rikxoort