NMA Paarse stoplap?

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Mon Sep 2 13:46:50 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lijsters,

Na een hele pagina kritiek in de NRC kwam ik op het idee dat de Ned
Mededingings Autoriteit in wezen een stoplap is voor het marktisme, het
wilde neoliberalisme, dat werd gepredikt door Paars 2. Uit de lopende
parlementaire Bouwenquete blijkt dat diverse ingewijde particulieren en ook
wethouders destijds tevergeefs aangifte hebben gedaan bij de NMA. Een
directiesecretarsse waagde er zelfs haar hachje voor.

Ik vraag me af of we die NMA niet moeten opheffen en kunnen vervangen door
een geheel andere constructie buiten de bevoegdheid van ministers die zelf
uit de graaicultuur komen (de huidige en de vorige Heinsbroeke en
Jorritsma). Kortom een controleorgaan met de zelfstandigheid van de Raad
van State, maar dan agressiever in aanpak van opsporing en correctie. De
NMA blijkt in de praktijk weinig effectiever dan de vroegere ECD, zo wordt
beweerd, ook in De Volkskrant. Ik denk dat daarin veel waarheid schuilt.

Dus, neemt de TK-fractie, desnoods met LPF-figuren (zoals nu met
spreekrecht slachtoffers tijdens rechtsspraak) nu een initiatief? Het lijkt
in velden noch wegen op iets als de Amerikaanse SEC e.d. Kom op, pak de
neoliberalen!

Henk Vreekamp, Utrecht.