RFD-1 nl.politiek.links

Mon Sep 2 01:01:31 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hans Giesing <h_giesing at hotmail.com> gewerd ons het volgende:

> Zou u mij, en dus onze lijst

Mij, en *dus* onze lijst?

Ik ben bang dat Henk Vreekamp de spijker op zijn kop sloeg
met zijn opmerking over elitisme. (En ik zou die opmerking
maar eens serieus nemen, en niet proberen weg te lachen
door er een geuzenaam van proberen te maken, meneer Scheffer
en meneer Lentink.)

> in de toekomst van dergelijke oproepen willen besparen?

Ik ga nu maar even voorbij aan het wrakke Nederlands van
meneer Giesing, en stel vast dat hij voor een complete
lijst van circa 120 personen die compos mentis zijn - en
in politiek geinteresseerd! - denkt te mogen bepalen welke
mededelingen zij wel of niet ontvangen.
Hoe dik is die plaat gewapend beton die meneer Giesing voor
zijn hoofd heeft?

> Ik ben overtuigd d66-lid, sterker nog, bestuurslid van de Jonge
> Democraten, maar ik wens niet geassocieerd te worden met jullie
> ideeen over een links verbond.

Proef ik hier een malle samenzweringstheorie?

Reinder Rustema is al jaren actief op Internet en heeft in
het verleden diverse nieuwsgroepen opgericht. Hij peilt nu
of er behoefte bestaat aan een nieuwsgroep waar mensen met
een politieke opvatting waarin solidariteit een belangrijke
rol speelt kunnen discussieren buiten de context van een
politieke partij. Zo te zien doet hij dat in zijn eentje.
Waaruit blijkt dat hier sprake is van een 'links verbond'
van een zekere 'jullie'?

> Ik ben een liberaal, ik geloof in vrijheid, met name van het individu.
> Daarom geloof ik in de uitgangspunten van D66!

Zijn die uitgangspunten in strijd met een platform waar buiten
de context van een politieke partij kan worden gepraat over
politiek die onder andere solidariteit als uitgangspunt heeft,
zoals Reinder voorstelt?

> Ik wens mij dan ook op geen enkele manier te verbinden met een beweging die
> een 'linkse eenheid' wil vormen.

Ik kan alleen maar concluderen dat je niet eens meer helder
hoeft te kunnen denken om bestuurslid van de Jonge Democraten
te worden.
Elitistische verwatenheid volstaat blijkbaar.

Jammer, want D66 heeft beter verdiend. En bovendien doet die
verwatenheid Reinder's sympathieke voorstel geen recht.

Erik vdMb