Thom's democratie (was Re: Lousewies doet mee!)

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu Oct 31 16:34:53 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 16:17 31/10/2002 +0100, you wrote:

>Thome zou natuurlijk interne regels met laarzen getreden hebben, welke
>regels Hein?

De bekendmaking van de kandidaten zou, volgens de agenda, pas later plaatsvinden. Ergens volgende week dacht ik. Maar, toegegeven, die laarzen zijn wat overdreven. Daarvoor excuses. Het gaat me meer om de termijnen en de officiële publiek-making. Die is voor Thom wat eerder gekomen.

>Vals spelen omdat hij 4 november (sluiting kandidaatstelling)
>niet afwacht? Ik dacht dat het hier om een interne verkiezing ging waar dus
>automatisch een verkiezingsstrijd bij hoort.(knip)

Wat voor mij belangrijk is: alle kandidaten zo veel mogelijk gelijke kansen geven. dat is nu niet het geval.

>Hein vindt blijkbaar dat Thom de Graaf zijn kandidatuur stil had moeten
>houden,

Nee, hij had het best mogen vertellen, in een lijst, in een chatbox, hier op de lijst. Maar het is het land ingetetterd. daar heb ik wat bezwaar tegen aangetekend, als het me vergund is.

>tegelijkertijd geeft hij in dezelfde mail (niet voor de eerste keer)
>aan voor het kamerlidmaatschap te gaan. Is dit consistent Hein?

Ja, op deze lijst, of op een forum, mag je gwoon datgene zeggen wat je wil. En als je je jezelf kandidaat gaat stellen, mag je dat best aankondigen. Dit zijn maar besloten clubjes. Als je de pers gaat zoeken richt je je tot de 12678 ándere leden. Daarmee bouw je voorsprong op.

>Voor het kamerlidmaatschap sluit de termijn toch ook maandag?

Ja. En dan mag het de pers in, dacht ik. Dat heb ik ook in Buitenhof gezegd: ik zeg niets tot maandag 4 november.

> En wanneer je je kandidaat had willen stellen voor het lijsttrekkerschap had je dan ook niet
>naar een bevriende programmamaker gezocht die dit had willen uitzenden?

Wie heeft dat gedaan dan?

>Dat hoort toch gewoon bij de verkiezingsstrijd die intern gaande is?

Ja. Maar die strijd moet fair gevoerd worden. En democratisch. Daar schort het wel eens een ietsjepietsje aan.

>Dat Thom zich op voorsprong zet klopt, oneigenlijk is echt onzin. (of je
>moet het moreel afkeuren)

Moreel, moreel. Het is niet éérlijk, zei Calimero.

>Tegenstanders voor paal zetten, tja dat is misschien zo wanneer er geen
>prominente leden zijn die het tegen hem op zullen nemen, maar ook dat is
>inherent aan onze procedures en niet het gevolg van het moment van
>bekendmaken.

Toch wel. Welke promi durft nu nog? De achterstand is inmiddels zo groot dat het enige resultaat zal zijn andere kandidaten dan Thom een leuk versierseltje zijn rond zijn herverkiezing. Not MY cup of tea, my friend.

>Thom schendt termijnen van kandidaatstelling? Nou als zijn formuliertje
>maandag om 12.00 uur niet binnen is natuurlijk wel. Maar dat kun je nu dus
>nog niet zeggen!

Formeel heb je gelijk. Materieel niet (we weten niet eens of zijn formuliertje is welbevonden door de LVC, haha).

En nu erover ophouden, is mijn voorstel. Bernard heeft wel een beetje gelijk en ik moet vanmiddag EINDELIJK mijn belastingformulier naar genoegen van de consulent invullen.