Thom's democratie (was Re: Lousewies doet mee!)

Marc-Jan Ahne mjahne at HOME.NL
Thu Oct 31 16:17:53 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik ben het in veel dingen met Hein wel eens, met name waar het gaat over de
cultuur binnen D66. Wat echter in onderstaande mail beweerd wordt verbaast
mij. Thome zou natuurlijk interne regels met laarzen getreden hebben, welke
regels Hein? Vals spelen omdat hij 4 november (sluiting kandidaatstelling)
niet afwacht? Ik dacht dat het hier om een interne verkiezing ging waar dus
automatisch een verkiezingsstrijd bij hoort. Dat Thom in die strijd een
groot (zo niet enorm) voordeel heeft door zijn landelijke bekendheid en dus
de aandacht in de media voor zijn kandideren ontken ik niet, maar dat kun je
niet veranderen. Dit was overigens ook het geval geweest wanneer Vd Laan,
Weijers, Van Boxtel bekend hadden gemaakt dat ze zich hadden gekandideerd.

Hein vindt blijkbaar dat Thom de Graaf zijn kandidatuur stil had moeten
houden, tegelijkertijd geeft hij in dezelfde mail (niet voor de eerste keer)
aan voor het kamerlidmaatschap te gaan. Is dit consistent Hein? Voor het
kamerlidmaatschap sluit de termijn toch ook maandag? En wanneer je je
kandidaat had willen stellen voor het lijsttrekkerschap had je dan ook niet
naar een bevriende programmamaker gezocht die dit had willen uitzenden? Dat
hoort toch gewoon bij de verkiezingsstrijd die intern gaande is?

Dat Thom zich op voorsprong zet klopt, oneigenlijk is echt onzin. (of je
moet het moreel afkeuren)
Tegenstanders voor paal zetten, tja dat is misschien zo wanneer er geen
prominente leden zijn die het tegen hem op zullen nemen, maar ook dat is
inherent aan onze procedures en niet het gevolg van het moment van
bekendmaken.
Thom schendt termijnen van kandidaatstelling? Nou als zijn formuliertje
maandag om 12.00 uur niet binnen is natuurlijk wel. Maar dat kun je nu dus
nog niet zeggen!

Ik snap wel dat je probeert aan te geven dat het erg lastig is om een
interne strijd te hebben wanneer 1 kandidaat alle aandacht krijgt maar dat
is inherent aan ons systeem. Ben je het daar niet mee eens dat moet je iets
aan dat systeem doen al zie ik niet in hoe je dit zou kunnen veranderen.

Groet,

Marc-Jan