Partij of leider

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Wed Oct 30 15:15:37 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Koek wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Zeer eens, een hele terechte vraag. Deze nuchterheid mis ik momenteel
> node bij bepaalde mensen binnen D66.
>
> Zoals ik al eens eerder schreef: er zijn naar schatting zo'n 850.000
> mensen in Nederland (12 a 13 zetels) die D66 inhoudelijk de beste partij
> vinden, maar toch niet op D66 stemmen.

Omdat het verschillende dingen zijn.
Inhoudelijk kan slaan op zowel hoe de 'partij' is ingericht, de
onderlinge omgang/sfeer, de ideologie als de inhoud van het programma.

> Wie zijn die mensen en wat is hun
> motivatie om D66 te mijden?

Te weinig beweging?
Gerealiseerde doelen vragen om vervanging!
Nieuwe uitdagingen en met meer oog voor het democratisch vermogen van de
burger zelf.

Ook in de betekenis van te veel partij/te weinig 'beweging'?!

D66 zou zich ook af kunnen vragen of de bedrijfstak 'politiek' niet aan
het eind van haar latijn is.
Of alle elementen van belang het proces nog bijdragen zoals dat zou
moeten voor een eerlijk democratisch proces.

Of het democratische proces niet zelf onder druk staat door te zoeken
naar meer stemmen = is meer macht, maar dat nu precies een strijkelblok
vormt als je de individuele burger wilt aanspreken en hem/haar de eigen
ruimte wilt bieden welke nu juist via de politeke macht (D66 in paars)
zelf bezet wordt.

Hoe kan de burger zich herkennen in een partij die zich slechts op het
landelijke richt en nauwelijks oog heeft voor de positie van de burger -
en hem/haar daarbij ondersteunt - op alle niveaus (lokaal, provinciaal,
landelijk, Europees etc.) ?

Henk Elegeert