Weet D66 hoe de PUBLIEKE OPINIE werkt?// Lijsttrekkersschapsverkiezing een non-verkiezing??

gvkooten gvkooten at PLANET.NL
Wed Oct 30 12:13:48 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste lijsters,

Enerzijds ben ik blij dat in ieder geval Thom zich wederom kandidaat heeft gesteld. De wijze waarop..hij zet onze partij neer als betrouwbaar en anti-populistisch en 'eerst denken, dan zeggen'...heeft ook mijn waardering.

Toch heb ik grote bedenkingen:
1. De kritiek vanuit de partij: komt deze kritiek aan?
Het gaat met name over profilering, publieke performance, maar ook over inhoud. Mijn stelling is dat het boegbeeld van een partij met name veel aandacht dient te besteden aan die onderwerpen die echt leven (en dus ook aandacht behoeven) in de samenleving. Die vrijheid en flexibiliteit is absoluut gevraagd. De Bread en Butter these van de JD komt ook daar vandaan en onderschrijf ik geheel.

Je kan deels afleiden aan het huidige publieke beeld van de partij hoe de leider zich opgesteld heeft. D66 wordt met name geïdentificeerd met: de kroonjuwelen. Laat nu net Thom daar de afgelopen jaren veel aandacht aan besteed hebben. Dit kan overigens geheel legitiem en goed doordacht zijn. Maar een politieke partij bestaat bij de relevantie die een groot deel van de kiezers daarin ziet. Het is dan ook niet vreemd dat de meeste partijen de publieke agenda samen laten vallen met de eigen politieke agenda. Dit is ook wenselijk! Niet alleen voor lijfsbehoud, maar ook om de rol van volksvertegenwoordiger adequaat te kunnen invullen. Dit laat bovendien onverlet dat elke partij op basis van zijn eigen cultuur, criteria en overtuigingen/idealen daarin de eigen afwegingen en standpunten duidelijk naar voren kan brengen. In dat opzicht hoef je jezelf nooit te verloochenen.

Meermaals heb ik de partijtop gewezen op literatuur over de werking van de publieke opinie. Doe daar je voordeel mee en wees niet roomser dan de PAUS. Dat betekent echt een duurzame pauze.

Nogmaals: Brein-Bevingen, Snelle omslagen in de opinie en communicatie van Jaap van Ginneken
ISBN: 90 5352 545 9

De PvdA presenteert zich via de kranten als open: advertenties dat iedereen zich kandidaat kan stellen!
En weet via one-liners over diverse onderwerpen de publieke opinie adequaat te bespelen. Daarnaast schuiven ze diverse prominenten voor de camera. Is dit goed te keuren? Jazeker: mits zij dan ook maar doen wat ze roepen!
D66 kan ook heldere oneliners formuleren die we ook echt waar kunnen maken. Bovendien weet iedereen dat er grenzen zijn aan de mogelijkheden van de overheid. Dit betekent nog niet dat je als politicus niet soms je meedeleven of emotie in een bepaalde kwestie mag tonen. D66 doet dat nog onvoldoende.

2. Krijgen de leden wel wat te kiezen: keuze van lijsttrekker
Op dit moment bestaat er grote publieke allergie tegen partij-interne strubbelingen. Dit is voor D66 een nadeel. De leiderschapskwestie leeft en dient enerzijds besproken te kunnen worden. Anderzijds is het dodelijk daar teveel mee naar buiten te treden.

Een groter gevaar is dat het LB niet in staat is naast Thom nog een paar aansprekende lijsttrekkers te vinden die zich ook kandideren. Er is inmiddels zoveel ophef ontstaan, dat Thom's positie en daarmee de positie van D66 bij een non-verkiezing van lijsttrekker zowel voor de leden (motivatieverlies) als voor de publieke opinie (slapte partij en vraagtekens bij de interne partijdemocratie) sterk verzwakt wordt. Dit betekent dan in ieder geval een afkeer van het gros van de huidige kiezers. Wellicht 4/5 zetels.

Ik roep het LB dan ook op met aanspreekmakende kandidaten voor het lijsttrekkerschap te komen. Lobbyen de andere kant uit zal ik maar zeggen!!