Partij of leider

Wed Oct 30 08:33:08 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Henk,

Thom denkt, dus hij bestaat. Volkskrant vandaag gelezen? Pagina 3:

>In dit klimaat wil ik nuanceren. Het is een raar soort denken dat
overheerst. Het is niet-denken. Daartegen wil hij zich verzetten.
Ik ben geen politicus van het wilde gebaar, van geschreeuw, van de eerste de
beste emotie. (...) Ik ben wie ik ben en ik vind dat er ruimte moet zijn voo
rhet soort politicus dat ik ben.<
>In het verzet daartegen vind ik mijn motivatie om me tekandideren.Ik heb
geen zin om er in mee te gaan, om met de waan van de dag te veranderen. Ik
weiger te denken: de wind komt vandaag van rechts dus laat ik eens kijken of
ik daar een lekker rechts plannetje bij kan bedenken.Dat is een uitverkoop
van de politiek en wat mij betreft ook van de beschaving.<
>Uiteindelijk is er een grote behoefte aan nadenken, aan betrouwbaarheid.<

Tot zover enkele van de vele citaten.
Geen enkel concreet woord over de D66-voorstellen, waar al dat denken over
de maatschappelijke problemen die veel burgers al jaren dagelijks ervaren,
toe hebben geleid, behalve ons meegaan met de WAO-aanpak en hervorming van
het gezondheidsstelsel door het zogenoemde conservatieve en naar binnen
gekeerde kabinet.
>Daar staan wij tegenover, ook als de partij die de politieke cultuur wil
openbreken. Maar dan wel graag goed en overwogen.<

>De ene keer zijn we klein, de andere keer groot. (...) Zonder onszelf te
verloochenen moet D66 op dubbele cijfers kunnen uitkomen.<
Jan Blokker rekent in zijn column eronder met ons af:
>Geen sympathieker verliezer dan Thom de Graaf, dan D66.<
En over Thoms >en ik geloof er heilig in dat we straks boven de zeven zetels
van nu zullen uitkomen<:
>Geloven deed je vroeger in de kerk, en heilig geloven eigenlijk alleen maar
in Rome.<

Hoe dan ook, hoe je kiezers wint, door ze slechts voor te houden dat hun
enige redding van hun niet-denken over hun jarenlang ervaren problemen, is
het denken voortaan aan ons over te laten, is mij een raadsel.
Nog los van de mateloze arrogantie en persoonlijke verhevenheid boven het
gewone volk sec, die ik erin beluister.

Fritz van Rikxoort
Amsterdam
(PS N-H)