Bevestiging: verloedering openbaar minsterie

Cees Binkhorst cees at BINKHORST.XS4ALL.NL
Tue Oct 29 18:19:26 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk (e.a.),
Ik heb het genoemde art. 53 Wetboek van Strafvordering er even bijgezocht en
vraag me af of het in lid 4 genoemde art. 180 Wetboek van Strafrecht ook in dit
geval van toepassing is.
M.a.w. als er verzet gepleegd wordt tegen de burgerlijke aanhouding, kan er dan
worden gestraft met 1 jaar of een geldboete 3e cat.?
Groet,
Cees
= = = = = = = = = = = = =
Artikel 53 (J)
[1.] In geval van ontdekking op heeter daad is ieder bevoegd den verdachte aan te
houden.
[2.] In zoodanig geval is de officier van justitie of de hulpofficier bevoegd den
verdachte, na aanhouding, naar eene plaats van verhoor te geleiden; hij kan ook
diens aanhouding of voorgeleiding bevelen.
(Red: zie ook artt. 27, 55 lid 1, 128, 195 lid 3, 385, 540 Sv)
[3.] Geschiedt de aanhouding door een anderen opsporingsambtenaar, dan draagt
deze zorg dat de aangehoudene ten spoedigste voor den officier van justitie of een
van diens hulpofficieren wordt geleid.
[4.] Geschiedt de aanhouding door een ander, dan levert deze den aangehoudene
onverwijld aan een opsporingsambtenaar over, onder afgifte aan deze van mogelijk
in beslag genomen voorwerpen, die dan handelt overeenkomstig de bepalingen van
het voorgaande lid en, zo nodig, de artikelen 156 en 157.
(Red: zie ook artt. 55a, 55b, 59a, 61, 95, 370a, 487 lid 1, 127, 141 Sv; art. 180 e.v.
Sr)
Artikel 180
Hij die zich met geweld of bedreiging met geweld verzet tegen een ambtenaar
werkzaam in de rechtmatige uitoefening van zijn bediening, of tegen personen die
hem daarbij krachtens wettelijke verplichting of op zijn verzoek bijstand verlenen,
wordt als schuldig aan wederspannigheid gestraft met gevangenisstraf van ten
hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.
(Red: zie ook artt. 81, 84, 183 Sr)