Taboe: ouderschapsdiploma

Ellen Vunderink evu at PLANET.NL
Sun Oct 27 13:29:05 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Fri, 25 Oct 2002 22:53:13 +0200, Jasper Diekema - D66 Rotterdam
<jf.diekema at WANADOO.NL> wrote:

>Ik vind het al zelfs verwerpelijk wat er nu in Rotterdam gebeurd waar
ouders worden gescreend op psychische "capability" voor opvoeding maar hier
kan ik >nog enigszins begrip voor opbrengen.

>Groet,
>Jasper Diekema

Toen ik voor het eerst hoorde over de rotterdamse plannen om jonge ouders
te gaan screenen, gingen mijn stekels ook enigszins overeind staan. Bij
nader inzien vind ik het juist een mooi en realistisch systeem dat
preventief werkt. Het richt zich, voor zover ik weet, op de ouders van
kinderen die bij het consultatiebureau komen, en probeert te voorkomen dat
deze kinderen op latere leeftijd buiten de maatschappij zullen vallen.
Waarschijnlijk zouden in dit systeem de ouders van de 18-jarige Venlose
jongens, autochtoon en allochtoon, 14 tot 18 jaar geleden al extra aandacht
hebben gekregen in de vorm van opvoedingsadviezen en begeleiding.

Ellen Vunderink