internetaanval

Cees de Groot cg at CDEGROOT.COM
Fri Oct 25 11:07:10 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk van Lingen <henk at vanlingen.net> said:
>  Maar over een aanval op internet gesproken: Crackers stoppen is 1 ding,
>  maar wat gebeurt er wanneer terroristen de centrale peering locations
>  weten plat te leggen, zoals de Amsterdam Internet eXchange? Dan heb je
>  de poppen aan het dansen en kunnen we allemaal weer achter de radio kruipen.

Grotere ISPs wisselen verkeer uit op meerdere exchanges, bijvoorbeeld
Amsterdam en Londen. En zelfs de Amsix is virtueel - hij draait op vier
locaties verspreid over Amsterdam, dus je moet behoorlijk coordineren om ze
alle vier op te blazen. Ik vermoed dat je dan het Nederlandse Internet voor
een paar uur behoorlijk stoort, daarna wordt er via direkte verbindingen en
andere exchanges om de gaten heen geroutet. Da's het denk ik allemaal niet
waard.

--
Cees de Groot               http://www.cdegroot.com     <cg at cdegroot.com>
GnuPG 1024D/E0989E8B 0016 F679 F38D 5946 4ECD  1986 F303 937F E098 9E8B