Rapport Internet en Democratie online

fert 6565 fert6565 at HOTMAIL.COM
Thu Oct 24 19:51:12 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dit vind ik een belangrijk initiatief ,al ben ik terughoudend (anders dan
main stream D'66)
met allerlei op zich creatief bedachte besluitprocessen te implementeren
waarin de burger betrokken wordt.
Internet is een geweldig medium ,het is een laagdrempelig medium maar
gevoelig voor fraude
De manieren van identificatie van gebruikers (in de toekomst wellicht
kiezers, inspraakgerechtigden) is nog omslachtig om fraude uit te sluiten
De randvoorwaarden zullen ingewikkeld worden , dan is te bezien of het
democratisch proces
daar wel gebaat mee is. Een democratie moet wel efficient blijven ookal zou
je denken dat internet dat op het eerste gezicht zou verhogen
De huidige manieren voldoen ook niet.getuige
een ontwikkeling die zich in amsterdam voordoet (parool)

      Eindeloos inspreken is voorbij
      MARCEL WIEGMAN

      AMSTERDAM - De gemeente Amsterdam maakt een einde aan de ongebreidelde
inspraak van burgers. Alleen direct betrokkenen zullen nog mogen inspreken
over plannen van de gemeente. Ook het aantal inspraakonderwerpen wordt
beperkt. De beklagcommissie voor inspraak wordt opgeheven.

      Dat blijkt uit de concept-inspraakverordening 2003, die het college
van b. en w. gisteren vaststelde. Volgens b. en w. zijn er nieuwe regels
nodig, omdat de huidige inspraakprocedure regelmatig aanleiding geeft tot
verwarring en chaotische disputen. Dat gaat, aldus het college, ten koste
van van de inhoudelijke discussie en leidt tot vertragingen in het nemen van
besluiten.

      De kring van inspraakgerechtigden is nu in feite onbegrensd, stelt het
college. Dat trekt een vast clubje notoire klagers aan. 'Ook al heeft een
beleidsvoornemen geen enkele betekenis voor de buurt waar iemand woont, dat
belet hem niet deel te nemen aan een inspraakbijeenkomst,' aldus de
toelichting op de nieuwe verordening. 'Deze mogelijkheid blijkt in een
aantal gevallen een obstakel te zijn voor degenen die werkelijk een belang
hebben bij een beleidsvoornemen om van hun inspraakrecht gebruik te maken.

      Ook maakt het college een einde aan de mogelijkheid inspraak te
verlenen over de inspraak zelf. 'Soms verzandt inspraak in discussies over
de vorm van de inspraak.'

      De gemeenteraad kan overigens rustig doorgaan met het uitnodigen van
burgers om hun mening te geven over besluiten. Dat kan bij vergaderingen van
raadscommissies of op speciaal belegde bijeenkomsten. Volgens het college is
het vragen om een mening iets heel anders dan het gelegenheid geven voor
inspraak.

      De gemeente wil het 'contact met de burger' nog wel op andere manieren
stimuleren. Zo krijgen stemgerechtigde Amsterdammers de kans om de
gemeenteraad te vragen onderwerpen op de agenda te zetten, bijvoorbeeld de
openstelling van winkels op bepaalde zondagen. Voor dit 'burgerinitiatief'
moeten zij de steun vergaren van één procent van de opgekomen kiezers bij de
laatste verkiezingen.

      http://www.democratennieuwestijl.nl

-----