Referendum EU-uitbreiding/Aristoteles

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Thu Oct 24 17:08:18 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk,

Je haalde Aristotales aan met onder meer de navolgende quote:

*Elke staat krijgt z'n eigen
bestuurder. Soms hebben consultants gelijk, soms de senaat... mensen moeten
tijd krijgen om hun zaken te regelen. Als dat er te weinig zijn dan
ontaardt de samenleving in een oligarchie".*

Ik dacht dat Aristotales een Griek was en dat het wat latere Rome (zon 100 a
200 jar later) 2 consuls kreeg en een senaat . Dat zou ik in Livius' ab urbe
condita moeten nazoeken, maar daarheb ik nu geen zin/tijd in/voor. Overigens
lijkt me het een statement, die nog steeds heel actueel is, met ministers in
de rol van consuls (bij consultants denk ik toch meer aan McKinsey en zo) en
de volksvertegenwoordigers aan de senaat, gevoed door politieke partijen. En
de vijver waar het bestuurlijk talent uitgevist moet worden, wordt
bedenkelijk klein (ik heb me -nadrukkelijk niet verkiesbaar- gekandideerd
voor onze lijst van de PS in Utrecht , om wat volume op de lijst te kweken,
maar werd tot mijn eigen grote schrik benaderd door de stemadviescommissie:
er waren feitelijk te weinig kandidaten. gelukkig ziet het er nu beter uit.)

Groet,

Tjerk