Watergate

Thu Oct 24 13:57:30 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/artikelen/1035436086354.html

Commissie-Haak / AIVD mag afluisteren ontkennen, al is het waar

door Louis Cornelisse
2002-10-24

Pim Fortuyn dacht dat hij werd afgeluisterd door de Algemene Inlichtingen-
en Veiligheidsdienst. Onzin, stellen de AIVD en Klaas de Vries, destijds
verantwoordelijk minister. Uit een -tot nu toe geheim- protocol blijkt
waarom die stellige ontkenningen waar kunnen zijn, ook al is Fortuyn
afgeluisterd.

AMSTERDAM - De commissie onder leiding van oud-rechter Harry van den Haak
onderzoekt de beveiliging of het gebrek aan bescherming van Pim Fortuyn.
Zo'n vijftig verhoren heeft de commissie afgenomen, aan vrienden, kennissen
en werknemers van Fortuyn, politiemensen, bewakingsdeskundigen, journalisten
en andere betrokkenen.

Ook de AIVD wil 'ruimhartig' meewerken aan het onderzoek, zolang de
commissie zich strikt houdt aan het protocol. Alle documenten en verslagen
van gesprekken moeten vertrouwelijk worden behandeld. Als 'staatsgevaarlijk'
betitelde informatie kan door AIVD-directeur Sybrand van Hulst volgens het
protocol in 'exceptionele gevallen' worden vastgehouden.

Het afluisterverhaal komt de commissie inmiddels bekend voor. Woordvoerder
Jeroen Wassenberg: ,,De commissie heeft kennisgenomen van het feit dat
respondenten zeggen dat Fortuyn afgeluisterd werd''. De beweringen worden
nog steeds onderzocht. Of de vondst van het tappen van Fortuyn ook
daadwerkelijk in het rapport van de commissie komt, hangt ervan af of die
informatie als 'staatsgeheim' wordt aangemerkt.

Dat zou zomaar zo gegaan kunnen zijn. Een zo snel stijgende politieke ster
als Fortuyn, kan de AIVD beschouwd hebben als een 'gevaar voor de
stabiliteit van de Nederlandse staat'. Dat raakt een van de kerntaken van de
dienst: het in de gaten houden van personen die een risico vormen voor de
ordening en veiligheid van de samenleving. In dat licht is het voor een
geheime dienst altijd interessant te weten met wie zo iemand contacten
onderhoudt en waar ze over praten. Zeker als de hoofdrolspeler aanspraak
maakt op het leiderschap van het land.

Mocht de commissie-Van den Haak in de AIVD-archieven stuiten op verstopte
microfoontjes en de onderzoekers schrijven dat tegen de zin van de AIVD in
hun rapport, dan haalt de dienst artikel 6 van het protocol van stal.
Volgens dat artikel moet alle tekst die verband houdt met de dienst ,,voor
openbaarmaking aan het hoofd van de AIVD ter inzage worden gegeven om te
bezien of er staatsgeheime informatie in is verwerkt''.

Is dat zo, dan volgt er een overleg tussen Van den Haak, Van Hulst en de
minister van binnenlandse zaken. Zover is het tot nu toe niet gekomen,
zeggen AIVD en commissie. De Vries en zijn opvolger Remkes zouden alleen
liegen als het zou gaan om telefoontaps, waarvoor een minister toestemming
moet geven. Wie zegt dat Fortuyns telefoon niet is getapt, maar dat hij op
een andere manier is bespioneerd? De AIVD kan er het zwijgen toe doen. De
inhoud van staatsgeheimen wordt nooit prijsgegeven.