Kandidatenlijst

Herman Beun herman.beun at YUCOM.BE
Tue Oct 22 23:33:58 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Joost Wery schreef:

> Noem me naief, maar ik vind dat wanneer de uiteindelijke
> lijsttrekker niet de eerstgekozene op de lijst is,
> hij/zij dit voornamelijk aan zichzelf te danken heeft.

Probleem is wel dat we in D66 voor de lijsttrekkersverkiezing een heel
ander systeem om de stemmen te tellen gebruiken dan voor de
lijstverkiezingen. En verschillende systemen leveren hoe dan ook
verschillende uitslagen op - dus ook verschillende nummers één. Wat dat
betreft gaat de redenering dus al niet op.

Als ik, met die wetenschap, dan moet kiezen tussen twee verschillende
nummers één, dan kies ik toch voor degene die in de speciale
lijsttrekkerverkiezingen op één is gekomen, en niet voor degene die bij
het optellen van punten voor de lijstverkiezingen toevallig bovenaan is
geëindigd.

/Herman