Niet meer ziek, zwak en misselijk

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Tue Oct 22 19:33:31 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tjerk knipt wat en schrijft ertussen:
----- Original Message -----
From: "Hein van Meeteren" <heinwvm at chello.nl>
To: "Tjerk Jouwstra" <

> Voor de goede orde: de term "apartheid" nam ik over van H. Vreekamp, en ik
ben het met je eens dat de term nogal geladen is. Daarom plaatste ik het
woord "mild" ervoor<.

Hein, maar het lijkt me wel zaak, de term apartheid te blijven gebruiken
voor die landen, waar minderheden/meerderheden stelsematig door een overheid
worden achtergesteld. Palestinië mag je van mij er ook toerekenen. Dat is
toch wat anders dan de *milde* apartheid, waarin onze minima verkeren,
waarvan nog steeds de meerderheid van allochtone afkomst is, en de
meerderheid daarvan van islamitische. Toen ik van een vriendin  -een Groen
Links raadslid - haar werkster overnam, zei ze nog enthousiast: *Welkom in
multiculti Nederland*.

onderschatten hoe sterk die afzonderingsbehoefte nog leeft in bepaalde
kringen.<<

Nog sterker, ik ken zelfs topambtenaren, die er vanuit gaan dat door het
creeren van specifieke Marokaanse en Turkse wijken deze juist door
emancipatie in eigen kring beter zullen integreren, omdat ze vrij gauw de
onderkant kunnen verlaten. Ik geloof dat niet zo.

>  De interessante vraag is waar een liberale rechtsstaat de grenzen
bewaakt: waar gaat die private vrijheid te vèr.

Ik was en ben nog steeds voorstander van het hier door mij al eerder
aangehaalde adagium van Voltaire: ook al vind ik de mening van mijn opponent
walgelijk en weerzinwekkend, toch ik zal tot mijn laatste snik zijn recht om
die mening te verdedigen blijven bevechten. Als ik dus in een islamstaat
terecht kom, hier in nederland, zal ik ook tot mijn laatste snik mijn recht
op mijn vrijheden blijven verdedigen. Ook al leidt dat ertoe, dat ik
ingegraven word. Maar gelukkig ben ik dan in onze drassige bodem vol veen al
van de aardbodem verdwenen, voordat ze de eerste steen hebben gevonden om
naar mij te werpen.

Blurb, pardon groet,

Tjerk