Niet meer ziek, zwak en misselijk

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Tue Oct 22 17:10:34 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 11:14 22/10/2002 +0200, Tjerk Jouwstra wrote:

>Ik denk dat je naar aanleiding van het onderstaande toch wat begrippen door
>elkaar haalt.

Voor de goede orde: de term "apartheid" nam ik over van H. Vreekamp, en ik ben het met je eens dat de term nogal geladen is. Daarom plaatste ik het woord "mild" ervoor.

> Als in ons  liberaal stelsel de burger grondrechten heeft, op
>grond waarvan hij zijn eigen mening mag vormen, uiten en delen, heeft dat
>niets met apartheid te maken. Apartheid is een stelsel, waarbij een
>groepering (bijv een blanke minderheid) een andere groepering op grond van
>diens kleur of geloof (en vul dit rijtje maar aan)  achterstelt, banen
>onthoudt en dwingt in speciaal aangewezen gebieden te wonen (bijvoorbeeld
>een zwarte meerderheid).

Dat is de Suid Afrikaanse variant, klopt. Er zijnnnatuurlijk meer varianten. Grappig is dat zo''n nederlands woord wereldbekendheid krijgt, maar dat terzijde. Wat ik begreep van H. Vreekamp is dat hij het eens was met Hirsi Ali als zij spreekt van apartheid. Mij staat zo'n overdrijving tegen. Vanaf de 'souvereiniteit in eigen kring" laten we in Nederland een vorm van private afzondering toe (Anti revolutionairen:  "ïn ons isolement ligt onze emancipatie"). De verzuiling was daar een duidelijk gevolg van, maar we moeten niet onbderschatten hoe sterk die afzonderingsbehoefte nog leeft in bepaalde kringen. Ik denk aan antroposofen, soefi's, orthodoxe katholiken, bepaalde Moslim-groepen, maar ook aan bepaalde genootschappen in de wetenschappelijke en de pioltieke hoek. Die relatieve afzondering hoort bij de private vrijheden die we als liberale rechtsstaat de burgers toekennnen. De prijs die we betalen is, zoals Hirsi Ali het wat demagogisch zegt: het recht op je eigen achterlijk
 heid.
 De interessante vraag is waar een liberale rechtsstaat de grenzen bewaakt: waar gaat die private vrijheid te vèr.