Kabinetscrisis: Melkert: val kabinet is een zegen

Sat Oct 19 10:09:17 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Martin,

Zoals beloofd heb ik gekeken, en nog eens gekeken, al ben ik geen psycholoog
of psychiater, naar Adje Melkert op de bank bij een luisterende en
doorvragende Melkert zichzelf spiegelende Paul Witteman (zou bijna Barend
zeggen, nu zijn alleen nog in de B van B&W persisteert).

Ik denk dat mijn nog eens bevestigde kritiek op Melkert je niet blij maakt,
gezien de toon van je verzoek aan mij.

Melkert: >Ik hoop dat iedereen nu weer tot bezinning komt.<
Dat waren wij en veel kiezers allang gekomen, het paternalisme zat, nu
hijzelf nog, met beide handen in eigen boezem, zijn paternalisme eindelijk
eens loslaten.

Melkert over zijn eigen gestelde vraag of het een goed idee was, zijn
lijsttrekkerschap
(resultaat: halvering stemmen en zetels, slechts een kwart van
oorspronkelijke kiezers achter zijn eigen naam):
>Op de 1e plaats is de PvdA daar dus wel met het volle verstand bij
geweest.< (sec)
En verder:
>Ik denk dat er ook zeker omstandigheden zouden zijn geweest waarin dat
beter zou zijn gegaan.<
Daarna beroept hij zich eenzijdig in veel herhalingen op de >bizarre
omstandigheden< sinds januari, waarin
>ook voor talenten als Rosenmoller de omstandigheden drastisch gewijzigd
waren.<
Hij noemt de succesvollen onder alle omstandigheden niet, zoals Balkenende
en Jan Marijnissen, die Melkert altijd bleef weigeren een hand te geven,
omdat jij hem (bijna) net zo abject vond als Fortuyn, in deze omdat
Marijnissen niet zoals Melkert zelf vuile handen zou maken.
Daarover bevraagd verschuilt Melkert zich achter de >fascinatie voor mensen
die geen verleden met zich meetorsen<.
>Mensen hebben voor iemand gekozen die geen verleden had. Die hebben niets
verkeerds gedaan maar je weet ook niet wat je krijgt.<
Geen woord over het herhaalde succes van bijvoorbeeld Den Uyl, Wiegel, Van
Agt, Lubbers en Kok, ook met hun verledens.
>Hoe de echte Balkenende nu toch met een verleden zich zal weten te
minifesteren in de campagne...<
Zijn populariteit is volgens de laatste peiling en een opinieonderzoek na de
kabinetsval weer het meest gestegen.

Melkert:
>Ik heb me willen houden aan een EERLIJKE boodschap.<
Anderen niet dan?
>IK sta voor DIE sociaal-democratie, en voor ALLES wat met rechtvaardigheid
en eerlijk delen heeft te maken.<
Ja, dan blijft er voor anderen niets deugzaams over  ;-)
'>Dur was dus weinig belangstelling in die tijd voor de dingen die IK BIJ
UITSTEK naar voren kon brengen, namelijk hoe je er uiteindelijk ook CHOCOLA
van maakt, van al die programma's en al die intenties (van anderen).<
Tja, we zullen hem missen, we kunnen niet zonder hem.

Dan verdedigt hij zich ongevraagd dat in heel Europa die sociaal-democratie
verloor of zoals in Duitsland met de hakken over de sloot kwam. Moest hij
dan met vlag en wimpel ...?
Witteman: een halvering is het andere uiterste!
Vervolgens dat Brinkman en hij als NIEUWE MENSEN toch immers in de schaduw
stonden, hijzelf van Kok. Eerder had hij nog een verleden,en verloor hij
daardoor, nu ineens doordat hij als nieuweling in de schaduw stond. Wat was
het nou? Allebei?

Tenslotte bekeek ik voor het eerst enkele malen die scene uit het slotdebat
van de gemeenteraadsverkiezingen, waarin Fortuyn in Rotterdam in 1 klap meer
dan een derde van de kiezers won en de PvdA van die sociaal-democratie in 1
klap wegvaagde.
Als een zoutzak praat Melkert heel lang in veel herhalingen over de nou
eenmaal democratische traditie dan toch maar Rosenmoller en Balkenende te
feliciteren en inderdaad in Rotterdam was er een concentratie...
Witteman interrumpeert hem hoe geloofwaardig zijn impliciete felicitatie aan
Fortuyn is die hij daarvoor nog bekritiseerde >met woorden als a-sociaal<.
(NRC Maarten Huygen liet die essentiele woorden van Melkert/Witteman
gisteren in zijn posthume verdediging van Melkert vilein weg, de
huichelaar.)
Melkert verklaart dan langzaam en langdradig zijn
democratische-gewoonte-felicitatie dat mensen nu eenmaal kunnen kiezen, dat
geldt ook voor de mensen in Rotterdam.
Dan eindelijk pas, na heel lang in en buiten beeld toekijkend naar degenen
die zonder hem over hem praten, verdedigt Fortuyn zichzelf: >Ze hebben niet
voor een a-sociale man gekozen<.
De rest blijft onverstaanbaar doordat Melkert steeds harder blijft praten
naar Witteman over dat hij en hij alleen het woord had en heeft en dat
Witteman die orde moet handhaven.

Het grootste contrast met Melkert was dat Fortuyn hem wel langdurig aankeek,
maar Melkert hem niet, onwillig zijn blik snel langs hem bewegend vanuit de
leegte naar anderen en terug, en dat alle andere lijsttrekkers en Witteman
beschaamd en meewarig Melkert zichzelf te kijk lieten zetten als een
buitengewoon slecht verliezer en haatdragend man. En dat bleef volgens
Melkert dus de schuld van Witteman die ook een slechte dag had gehad want
Fortuyn het eindelijk meepraten over zichzelf en zijn kiezers niet
verhinderde.
Tja.

Fritz van Rikxoort