Niet meer ziek, zwak en misselijk

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Sat Oct 19 09:26:11 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Mark,

Het gaat er om of je vanuit tolerantie verscheidenheid accepteert, of,  dat
je een bepaalde verscheidenheid (identiteit) eerst veronderstelt voordat je
er iets anders mee doet, zoals aanvaarden, tolereren, wel of niet beleid
voeren e.d.

Een universele gedachte van de Verlichting is nu dat tolereren, de vrijheid
van denken en zijn. Vrijheid gaat in dit gedachtengoed boven identiteit,
maar het besef van die vrijheid is weer wel gekleurd door die identiteit.
Dat doet echter aan het leidend beginsel geen afbreuk. Relativeer je
namelijk vrijheid door je eigen identiteit als maat te stellen, dan vervalt
die vrijheid.

Dat laatste is nu de fout die de multiculten steeds begaan. Om het
paradoxaal te stellen: hoe minder je beroep doet op identiteit, des te meer
voorwaarden schep je voor die universalistische vrijheid. Zo bezien, werkt
de multicult ook aan haar eigen implosie. Want een dwangmatig
identiteitsbegrip roept  contraire bewegingen op. Met "dwangmatig" doel ik
dan bijvoorbeeld op sociaal en cultureel beleid dat nieuwe verzuiling,
maatschappelijke fragmentatie uitlokt.

Echte verscheidenheid, of met de Amerikaanse term 'diversity', bestaat
eigenlijk pas als'ie er niet meer toe doet. Dat lijkt moeilijk in een
samenleving waar volop wordt gediscrimineerd, maar het lijkt mij de enige
houding die tot betere tijden leidt. In dit opzicht lijkt Berkeley me
overigens een beetje een oase.

Je kritische stadsnomade,

Henk Vreekamp, Utrecht.