Op zoek naar de partijhufter (was: Verkiezingen bedreigend voor D66 (2))

Cees Binkhorst cees at BINKHORST.XS4ALL.NL
Fri Oct 18 12:15:23 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren <heinwvm at chello.nl> schreef:
> Ik zat erop te wachten, beste Vreekamp. Zwak, man. Uiterst zwak.

>Je hebt nauwelijks kritiek, maar zit de
> godganse tijd je stokpaarden te berijden. Je vindt dat alleen jij
> gelijk hebt, en deelt als een uitgedroogde schoolmeester standjes uit
> aan degenen die het wagen jou te bekritiseren. Dat staat me tegen.
> Jouw aanvallen ad hominem op Thom de Graaf rieken naar een
> onderliggende agenda. Vooruit, Vreekamp, voor de dag ermee.

> Ik verraad niets, ik ben volkomen open in mijn ambities, in mijn
> passies, en mijn weerstanden. Waarom zou ik iets "verraden"? Alleen al
> [...]

Bij Ongehoord staat het volgende profiel gemaakt door Han de Looper:

http://www.ongehoord.net/documenten/Competentieprofiel%20voor%20de%20partijhuft
er.htm

Aan welk profiel moet de partijhufter voldoen?
Aan dit viertal rollen en de bijbehorende positie in de partij die de hufter zou moeten hebben
kan volgens moderne regelen der kunst een competentieprofiel gekoppeld worden.
Zo™n profiel vat in een paar meetbare begrippen samen over welke persoonlijke kwaliteiten in
termen van kennis en gedragsvaardigheden de hufter moet beschikken.
· Kennis: uitstekende kennis van de partij, van de structuren, de overleggen, de regels en
gebruiken en natuurlijk de standpunten.
· Mondelinge uitdrukkingsvaardigheid: in begrijpelijke taal (Niet Jip & Janneke! Te lief! ) feiten
en ideeën uit kunnen leggen.
· Interpersoonlijke sensitiviteit: gevoelens en behoeftes van anderen onderkennen (en er dan
zonder moeite bovenop stampen)
· Flexibiliteit: mee kunnen bewegen met in- en externe veranderingen
· Inventiviteit: met oorspronkelijke oplossingen komen en nieuwe werkwijzen bedenken ter
vervanging van oude/traditionele.
· Vasthoudendheid: overeind blijven ondanks kritiek en/of gebrek aan medestand
Een paar dingen moet hij of zij juist niet willen:
· Erkenning krijgen, of een vaste plek in de partij, laat staan enig uitzicht op pluche.
· Vrienden.

En het stukje van Han de Looper wordt afgesloten met:

En dus¦.
Is er iemand die de rol op zich wil nemen? Is er iemand die zich in het profiel herkent? Hoe dan
ook, we hoeven er niet naar op zoek. Als er iemand is die geschikt is voor de functie merken we
dat vanzelf. De partijhufter laat zich kiezen noch aanwijzen. De partijhufter staat op en draagt
zijn rol.

Vooralsnog vind ik dat Henk Vreekamp meer in aanmerking komt voor deze rol dan jij,
ofschoon hij toch wel een vaste plek heeft :).

Groet,

Cees