[Re: [Re: referendum]]

Martijn Leenders martijn at NEARBYU.COM
Thu Oct 17 14:29:56 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Met mijn 'historisch besef' zit het wel goed, misschien had ik iets dikker
aan moeten zetten dat ik alleen bedoel dat men in die landen niet allemaal
letterlijk met een beitel op de berlijnse muur heeft staan timmeren. Daar
gaat het verder ook niet om: wat belangrijk is zijn de (economische)
cijfers.

Want als je alles netjes op een rij zet, zul je direct zien dat het gat
tussen de toetreders en de 'armste' EU-landen vrijwel nul is.
Natuurlijk is Hongarije of Estland nog niet vergelijkbaar met Nederland.
Maar die vergelijking meot je ook niet maken. Kijk naar landen als
Griekenland of Portugal, waar je je buiten de grote- of toeristensteden ook
snel in het Oostblok waant, maar die het economisch echt zo slecht niet
doen. Of zie jij hier dagelijks rijen Portugeese werkzoekenden de open
grenzen passeren?
Echt: de verschillen zijn relatief klein en worden met grote snelheid
kleiner. Daarom, en niet als een soort 'beloning voor goed en revolutionair
gedrag' in de jaren tachtig en negentig mogen/moeten de nieuwe toetreders
gewoon lid van de EU worden.

Maar volgens mij vonden we elkaar allang in Bert's standpunt... en gaat dit
dus over de details.

Martijn Leenders.