Heeft D66 wel wat te winnen bij de komende verkiezingen: scenariodenken en de psychologie v/h volk

gvkooten gvkooten at PLANET.NL
Wed Oct 16 17:12:24 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dag Jaap Brand e.a.,

<Mensen die niet inzien dat je moet Communiceren om je electoraat terug te winnen kunnen beter bloemen in het haar steken en Kuumbaya gaan zingen. Als D66 aansluiting wil houden (krijgen) dan moeten we we NU beginnen met reclame maken. OK: D66 heeft de afgelopen tijd mooie voorstellen gedaan en initiatieven genomen. Maar wie weten dat? Een handvol politici en D66 leden. Ga maar eens praten met de mensen op straat>

hahahahaha (fantastische reactie)

<... Er zijn bijzonder weinig mensen die weten dat D66 zo goed bezig is. Er zijn zelfs hele volksstammen die nogsteeds niet weten hoe de lijsttrekker van D66 heet. D66 is qua beleid goed bezig: niets aan veranderen. Maar de communicatie naar buiten laat sterk te wensen over. Het is tijd om RECLAME te gaan maken voor D66. En ik geloof dat L v/d Laan een uitstekend boegbeeld zou zijn. Kunnen morgen de posters naar de drukker?>

Helemaal eens. D66 moet de straat op. Folderen. Met mensen praten. Communiceren via diverse media.

Tot heden heb ik Thom volledig gesteund. Het is een prima mens. Democratisch gekozen. Dat betekent dat ik als democraat de plicht heb hem volledig te steunen. Heb ik ook gedaan. Echter: de nieuwe situatie vraagt om een debat over het politiek leiderschap omdat dit de belangrijkste functie is binnen de partij. Ik denk soms dat Thom wellicht een betere diplomaat of ambtenaar, minister of burgermeester is dan politiek leider. Hij is denk ik integer, erg goede analyticus, maar mist de passie van een politiek leider.  Als politiek leider moet je de instelling hebben géén moment onbenut te laten om je verhaal met overtuiging te brengen. Ik bespeur zo af en toe een wat te laconieke en re-actieve houding bij Thom. Een leider moet de kiezers kunnen begeesteren met (in onze politieke cultuur..van D66) inhoud die er toe doet. Dat kan Thom wel steeds beter.

De vraag is of L v/d Laan de tijd krijgt zichzelf goed te positioneren. Twee maanden is erg kort. Bovendien zijn we dan erg bezig met de korte termijn, terwijl we een enorm goed uitgewerkte vernieuwingsagenda hebben, welke haar vruchten op de middellange termijn gaat afwerpen. Bovendien is Thom de Graaf sterker in het debat dan Balkenende, Rosenmuller en Marijnissen en heeft hij ervaring opgedaan in de meest waanzinnige campagne ever.
Toch twijfel ik nog. Belangrijk is in ieder geval dat er meer D66-ambassadeurs de mediacratie als vehikel gaan benutten om D66 over het voetlicht te brengen. Dit betekent dat Thom ogenschijnlijk onbeheersbare chaos (veel opinies) toe moet laten. Ik weet niet of hij dit van nature kan. Daarnaast dienen de afdelingen veel meer werk te verzetten dan nu het geval is geweest. Elke week folderen bij de CS'en, in het centrum e.d. Stel targets (ik ga naar huis als ik 1000 folders aan de man heb gebracht). Dit moet een gezamenijke D66-campagne worden. In samenwerking met de JD hopelijk!