scenariodenken en de psychologie v/h volk

Jaap Brand jajbrand at YAHOO.COM
Wed Oct 16 15:35:35 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hulde unico! Eindelijk iemand die het WEL snapt.
gvkooten <gvkooten at planet.nl> wrote:
>Zalm heeft het spel enorm goed gespeeld
>(...)
Absoluut. Zo kan ik nog een paar puntjes noemen:
- Slechts weinig mensen zullen je kunnen vertellen wie in dit kabinet de VVD ministers waren. Deze heren zijn structueel uit de publiciteit gebleven; en niet per ongeluk mijns inziens. De enige VVD'er die in de publiciteit geweest is is Zalm zelf.. en de meeste mensen zien hem meer als oppositie leider. Kortom: geen enkele VVD'er houdt zijn naam verbonden met dit gefaalde kabinet. Balkenende heeft dat wel. Ik voorspel dat Zalm de nieuwe premier wordt.
- Het is bekend dat het kabinet de financiële situatie negatiever voorstelt dan die werkelijk is. Dit betekent dat de VVD (die straks vast financiën op zich nemen) over een jaartje ofzo de teugels kan laten vieren en vervolgens kan gaan strijken met de eer van "redden van de economie".
>Scenariodenken: wat kan er gebeuren met D66
>1) Strategie is: politiek moet weer over inhoud gaan!
>(...)
>2) Strategie als 1 met als wijziging een nieuwe partijleider, bijv. v/d Laan
>(...)
>Ik twijfel tussen scenario 1 en 2.
Ik ben het roerend met je eens Unico. Wederom ga ik voor Optie 2. Mensen die niet inzien dat je moet Communiceren om je electoraat terug te winnen kunnen beter bloemen in het haar steken en Kuumbaya gaan zingen.
Als D66 aansluiting wil houden (krijgen) dan moeten we we NU beginnen met reclame maken. OK: D66 heeft de afgelopen tijd mooie voorstellen gedaan en initiatieven genomen. Maar wie weten dat? Een handvol politici en D66 leden. Ga maar eens praten met de mensen op straat... Er zijn bijzonder weinig mensen die weten dat D66 zo goed bezig is. Er zijn zelfs hele volksstammen die nogsteeds niet weten hoe de lijsttrekker van D66 heet.
D66 is qua beleid goed bezig: niets aan veranderen. Maar de communicatie naar buiten laat sterk te wensen over. Het is tijd om RECLAME te gaan maken voor D66. En ik geloof dat L v/d Laan een uitstekend boegbeeld zou zijn.
Kunnen morgen de posters naar de drukker?
Jaap Brand

Faith Hill - Exclusive Performances, Videos, & more
faith.yahoo.com