Heeft D66 wel wat te winnen bij de komende verkiezingen: scenariodenken en de psychologie v/h volk

edebets1 at EURONET.NL edebets1 at EURONET.NL
Wed Oct 16 13:58:22 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Quoting gvkooten <gvkooten at planet.nl>:

> Scenariodenken: wat kan er gebeuren met D66
>
> 1) Strategie is: politiek moet weer over inhoud gaan!
> D66 opent de aanval op inhoudelijke punten van het huidige regeerakkoord! Dit
> is de lijn voortzetten van de oppositieverklaring e.d. D66 presenteert zich
> als onafhankelijke, sociaal-liberale, trotse partij!
> D66 neemt duidelijke inhoudelijke stellingname..ook in lastige onderwerpen
> (sociale dilemma's, vernieuwend, toekomstgericht, pittig) D66 leider blijft
> Thom de Graaf.
> D66 organiseert overal in het land politieke café's e.d om met de kiezer in
> [...]

Unico,

Ik ga voor scenario 2 (als Lousewies de kar wil trekken tenminste).

Wij hebben dan wel het scenario nodig dat ik zojuist in NRC las:
QUOTE
Is het mogelijk dat de verkiezingen pas op 11 maart zijn, tegelijk met die voor
de Provinciale Staten?
Dat is in theorie mogelijk. Een scenario dat gezien uitlatingen van VVD-leider
Zalm sinds vanmiddag niet erg waarschijnlijk is, is dat er dan een rompkabinet
wordt gevormd van CDA en VVD, dat de gedoogsteun krijgt van minimaal negen
LPF'ers of van andere fracties. Het voordeel hiervan is dat CDA en VVD in een
kabinet met een 'missionaire' status zoveel mogelijk onderdelen van het
regeerakkoord die betrekking hebben op 2003 kunnen uitvoeren. Bij dit scenario
moet er de komende dagen een informateur of direct een formateur worden
aangewezen. De Tweede Kamer zal dan begin volgend jaar worden ontbonden.
UNQUOTE

Dit geeft ons (maar ook andere partijen) wat meer lucht om de verkiezingen voor
te bereiden. Nadeel is dat een aantal maatregelen uit het regeerakkoord waar
wij ons niet in kunnen vinden er zo snel mogelijk doorgejast worden en door een
nieuw kabinet weer ongedaan worden gemaakt: verspilling van tijd en geld (we
kunnen dan de Haagse politiek voor de zoveelste keer voordragen bij het
programma "over de balk" van RTL4).

Ernst Debets/
Zaanstad