Bombarderen Ankara?

Herman Beun herman.beun at YUCOM.BE
Fri Oct 11 22:43:22 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Glenn Mellonius schreef:

> Lousewies v.d. Laan had toch iets in die trant georganiseerd
> in het EP.

Ja en nee. Het EP kan het Vaticaan niet afschaffen, ambassadeurs
terugtrekken of het Vaticaan uit de VN schoppen. In zijn algemeenheid
schort het nog aan publieke bekendheid met het probleem en, bij bv
nationale regeringen en parlementen die wel stappen zouden kunnen
zetten, aan politieke wil.

Wat we daaraan wel kunnen doen is de discussie aanzwengelen, coalities
smeden en precedentjes scheppen. Dat doen we nog steeds, met pieken en
dalen en een beetje afhankelijk van de actualiteit (het heeft niet
zoveel zin te proberen een onderwerp op de agenda te krijgen als
iedereen op dat moment over iets anders aan het praten is). Na de
publiciteitsactie samen met EP-ers van VVD en PvdA hebben we samen met
de (uit de VS afkomstige) organisatie Catholics for a Free Choice een
seminar georganiseerd over de invloed van religie op politiek. Dat was
succesvol: veel deelnemers zowel van binnen als van buiten het EP,
nuttige contacten en goed materiaal om naar terug te verwijzen.
Sindsdien krijgen we nog met regelmaat verzoeken om meer informatie of
aanvragen voor interviews over dit onderwerp (vaak uit het buitenland).

In het EP houden we het onderwerp op de agenda door waar dat
toepasselijk is anti-Vaticaan amendementen in te dienen. Dat is wel
interessant omdat je dan, als om het punt dat we maken kracht bij te
zetten, de Vaticaan-lobbymachine ook meteen in actie ziet komen. Een
terugkerend evenement is wat dat betreft de begrotingsbehandeling van de
EU, omdat dan altijd getracht wordt anti-abortusgroepen subsidie toe te
laten kennen onder de valse noemer "vrouwenorganisaties". Veel EP-ers
trappen daar nog steeds in, en wij komen ieder jaar in actie om het te
voorkomen. Een succesje deze zomer was het aannemen van een amendement
op een EP-resolutie, waarin wordt uitgesproken dat met landen waar
vrouwen geen volledige burgerschapsrechten kunnen verwerven geen
diplomatieke betrekkingen moeten worden onderhouden.

Nederland heeft een tijdlang overigens geen ambassadeur bij het Vaticaan
gehad, maar met deze coalitie zal het waarschijnlijk niet lukken zoiets
opnieuw voor elkaar te krijgen.

/Herman