Freedom!

Tue Oct 8 12:46:47 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Herman schreef:
> Is dat zo? Ik denk het eerlijk gezegd niet. Wat de laatste verkiezingen
> volgens mij hebben laten zien is dat mensen blijkbaar een enorme
> behoefte hebben aan (moreel) leiderschap. Iemand met overtuigingskracht
> en aanzien, die ze vertelt welke keuzes goed zijn en welke niet.

Ik denk het wel. Mensen hebben heel goed gezien dat wat er gebeurde niet in
hun belang was. Ik kan niet oordelen over de achterstandswijken in het
westen, maar de beelden op tv spraken boekdelen. Indien wijken
achteruitgaan (ik bedoel fysiek) en er wordt niet veel aan gedaan dan gaan
mensen met hun voeten stemmen. kan ik mij goed voorstellen. Er werd van
alles belooft maar niets geleverd. Ik woon zelf in een vergelijkbare wijk
in Groningen (en daar dan de slechtste straat van). Mensen vragen me waarom
ik niet verhuis en of het vandaag rustig is (omdat ze nog niets gehoord
hebben over mijn straat op de radio/teletekst). Echter geen lege panden,
geen planken voor de ruiten etc. Het ziet er verder prima uit.... Het
probleem is dat mensen schuldigen gaan zoeken indien het steeds slechter
gaat in hun leefomgeving. Dat moet je dus voorkomen. Dat in een
asielzoekerscentrum meer criminaliteit is is niet heel gek. Met zoveel
mensen boven op elkaar vraag je om meer ruzies etc. Volgens mij hadden we
dat veel kleinschaliger moeten doen vanaf het begin. Kost meer geld....
Maar nu lezen mensen in de krant dat er weer politie naar het AZC moest. In
de beeldvorming niet best natuurlijk.

> Begrijp me niet verkeerd: natuurlijk moeten mensen al die keuzes wél
> zélf kunnen maken en blijf ik dus wars van een overheid die keuzes
> afdwingt, of dat nu is via discriminerende huwelijkswetten of door
> mensen een stem in een referendum te ontzeggen. Maar ik ben niet zo
> naief om te denken dat mensen vanzelf wel de goede keuzes maken. In de
> meeste gevallen komen keuzes voort uit navolging, imitatie, loyaliteit,
> afkijken, ervaring, gewoonte etc., en dat leidt alleen tot een 'goed'
> resultaat als het uitgangspunt dat al was.

Pardon?
Tuurlijk is er sprake van navolging etc. maar je kiest nog altijd degene
die je navolgt... Voorbeelden zat.
Maar wat vind jij een "goed" voorbeeld. Jouw keuzes zijn niet universeel
goed of beter dan andere keuzes. Het probleem ook bij bv voetbalgeweld en
de oproep van heel Nederland tegen zinloos geweld is dat er dus vanuit
gegaan wordt dat dat voorbeeld gevolgd wordt. Echter er zijn al na een dag
mensen opgepakt die meeliepen in de mars tegen zinloos geweld voor zinloos
geweld. Dat geweld is namelijk vaak helemaal niet zinloos (vanuit de dader
bekeken). Een Z-sider die een F-sider in elkaar rost stijgt in aanzien.
Enorm zinvol geweld dus.... hetzelfde geld voor groepen die naast de
"samenleving"staan. die hebben hun eigen set van normen en waarden. We
kunnen met zijn allen roepen dat dat verkeerde normen en waarden zijn etc.
maar denk je dat ze zich van jou of mij iets aantrekken? Ze trekken zich
iets aan van hun "peers", hun groepsgenoten. Voorkomen dat mensen buiten de
samenleving vallen is volgens mij dus zinvoller dan allerlei acties tegen
zinloos geweld etc. Hiermee suggereer ik niet dat mensen die niet "buiten"
de samenleving staan niet in staat zijn tot geweld.
Ik dwaal af....
Er is niet 1 goede keuze of oplossing. je kunt niet spreken over goed of
slecht, alleen over wat jij een goed voorbeeld zou vinden, of wat de
meerderheid een goed voorbeeld zou vinden 9maar dat maakt het nog niet de
beste).