Genieten ondanks populisme

Aris B. B.Aris at TK.PARLEMENT.NL
Tue Oct 1 14:21:19 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

D66 Afkalven? HOEBEDOELU?
Ok, in de peilingen valt de zevene partij van dit land, wier inbreng bij de
Algemene Beschouwingen van het scherm verdween omdat het in Hilversum half
zes 'smiddags was, is een zeteltje teruggevallen.

  Maar de afgelopen twee jaar, WAARIN HET GESCHELD OP PAARS STEEDS BY
VOORKEUR D66-ISSUES AANGREEP, is ons ledenaantal alleen maar continu en dus
uiteindelijk substantieel GEGROEID; en ik heb de normaliter sluimerende
afdeling Den Haag (in grootte de tweede van D66 in het land)IN GEEN 25 JAAR
ZO LEVENDIG, ACTIEF EN PROFILEREND gezien.

  Binnen twee weken na de start van onze "Referendum vóór de
Referendumwet"-initiatief schijnen de vrijwilligers bij het Landelijk
Secretariaat en de fractie bij tientallen binnen te stromen; alsof het de
handtekeningenactie voor Terlouw uit 1976 is...

  D66 kan blaken van zelfvertrouwen, omdat ze in december  2001 uit meerdere
kandidaten haar lijsttrekker door de leden zelf heeft laten kiezen; Thom
heeft op 16 mei zijn portefeuille ter beschikking gesteld maar de
Kamerfractie én de JD verzochten hem per kerende post aan te blijven; en op
7 september vroeg Thom de Partijconferentie om, als ze zijn positie alsnog
wilden aanvechetn, diezelfde middag een congresmotie in te dienen, wat door
geen van de honderden ge-engageerde aanwezige gedaan werd.
  Wij hoeven ons dus niet met (overigens vaak voor D66 typerende)
Procedure-debatten bezig te houden als de PvdA nu wel doet, of éérst de
nieuwe Leider en dán de nieuwe inhoudelijke koers moeten kiezen of
omgekeerd.

  En we zijn volop bezig op onze koers onder Grijs I te bezinnen; we hebben
onze Oppositieverklaring; we hebben Francien Giskes'kundige en handige
inbreng (ook bij interrupties op donderdag) tijdens de Algemene
Beschouwingen die door bv. Hans Wansink van de Volkskrant geprezen werd
(forumpagina 21 sept. onderaan); en dankzij Van Mierlo weet iedereen weer
dat D66 een constructieve en innovatieve lijn heeft over Europa, en de
regeringspartijen niet verder kijken dan de keukentafel.

  D66 is levendiger en actiever dan ik in jaren gezien en gehoord heb; ik
discussieer me suf met tientallen leden in de twee debatfora van de partij;
en je leest veel van D66Raadsfracties in de locale kranten.

HOEBEDOELU D66 kalft af en sterft weg? Op welke planeet zit U en in welk
heelal (vrij naar Joris Ivens)?

Bernard