Pro Ratelband

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Fri Nov 29 17:51:16 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Net lees ik in het Parool dat Balk zou hebben gezegd: "~Ratelband, waar hèbben we het over?". Alsof Ratelband een minderwaardig wezen is, alsof Ratelband geen serieus politicus zou zijn. Ook op deze lijst heb ik afkeurend gesmaal gehoord als het om Ratelband ging. Daar komt het weer, dat tegendraadse progressief liberale gevoel: Ratelband mag net als iedereen een poging wagen Lijsttrekker te worden. Zulks heet democratie. In een democratie mag een professor doctor maar óók de bakker om de hoek lijsttrekker worden. In een democratie mag Gooise kak maar óók het gepeupel uit Venlo zijn bek open trekken. In een democratie geldt ieder als gelijk voor de wet. Dus waar zeurt die balk nou over? Wat is er mis met Ratelband? Hij roept steeds maar sjtaka, en spuit met waterpisltooltjes, en laat Leidse corpsballen met hun blote poten over hete kolen lopen (een hele prestatie overigens, als u Leidse corpsballen kent). Maar is hij daarom gediskwalificeerd als lijsttrekker?   Hij roept dat
 Truus
en in keuken moeten en dat het draaideurtuig naar de Wadden moet om in een gesticht tot waarden en normen te geraken. Maar is dit wezenlijk anders dan roepen dat de hypotheekrente niet meer aftegetrokken mag worden?  Ieder heeft zo zijn mening, en het mooie in een democratie is dat al die meningen gelijkwaardig voor de wet zijn. Je mag het dus met Ratelband oneens zijn, je mag hem een klier vinden, een engerd of wat dan ook, maar als de man de politiek in wil dan heeft hij het volste recht. Wij democraten dienen deze man te beschermen tegen de laffe aanvallen van de heersende regentenkliek, ik heb gezegd.