Homo en holo weggedrukt

Cees Binkhorst cees at BINKHORST.XS4ALL.NL
Thu Nov 28 16:49:12 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

André van Wanrooij - D66 - <a.v.wanrooij at d66.nl> schreef:

> Beste Henk,
> Ben het volledig met je eens.
> Verder was ik zo naief genoeg om te denken dat de holocaust verplichte kost
> was op scholen.

De kerndoelen basisonderwijs 1998 op het adres http://www.minocw.nl/kerndoelen/kern.doc bevatten onder het hoofd 'Oriëntatie op
mens en wereld' o.a.:

E       Domein historische gebeurtenissen, verschijnselen, ontwikkelingen en personen
14      Leerlingen kennen in grote lijnen de volgende belangrijke hedendaagse en historische gebeurtenissen, verschijnselen,
ontwikkelingen en personen in de geschiedenis:
-       familie- en omgevingsgeschiedenis;
-       nomadische samenlevingen in de prehistorie in West-Europa;
-       agrarische samenlevingen in de prehistorie in West-Europa;
-       de Romeinse invloed in Nederland;
-       de middeleeuwse samenleving in West-Europa;
-       ontwikkelingen in de Europese cultuur vanaf de late Middeleeuwen: ontwikkeling van steden en handel, ontdekkingen op het
gebied van wetenschap en techniek, Europese expansie, kolonialisme, reformatie;
-       de Tachtigjarige Oorlog; het ontstaan van de Nederlandse staat; de Nederlandse Gouden Eeuw; de Franse revolutie;
-       industriele samenlevingen;
-       de crisisjaren in Nederland en de Tweede Wereldoorlog;
-       de naoorlogse samenleving in Nederland, waaronder in elk geval de ontwikkeling van de welvaartsstaat;
-       hedendaagse Europese en mondiale verhoudingen, waaronder in elk geval: de ontwikkeling van multiculturele samenlevingen
na 1945; de Europese Unie; veranderingen in Oost-Europa.

Het komt me voor dat onder 'de crisisjaren in Nederland en de Tweede Wereldoorlog' de holocaust toch wel aan bod zal moeten komen.

In het advies van de commissie kerndoelen basisonderwijs (Commissie Wijnen - http://www.minocw.nl/brief2k/2002/doc/1342a.doc) van
januari 2002 wordt in het onderdeel 'LEERGEBIED 3:      ORIËNTATIE OP MENS EN MAATSCHAPPIJ' veel meer de nadruk gelegd op
het procesmatige van het omgaan met historie en het plaatsen van gebeurtenissen in een tijdsbesef, veel minder nadruk komt te liggen
op het 'weten van.'

De Onderwijsraad adviseerde hierover in april 2002 in het dokument 'http://www.minocw.nl/brief2k/2002/doc/15811a.pdf'
'kan geconstateerd worden dat er een hoge mate van overeenstem-
ming bestaat tussen het curriculum van het basisonderwijs en dat van de basisvorming.
Vanzelfsprekend is het curriculum van de basisvorming uitgebreider en mvattender,
maar alle leergebieden die worden voorgesteld voor het basisonderwijs zijn in de basis-
vorming terug te vinden.In die zin kunnen leerlingen veel overeenkomsten ervaren en is
er sprake van een doorlopen van kennis-en vaardigheidsgebieden.Ook de groepering
van de kennisdomeinen is overeenkomstig.'

In het algemeen kan dus worden gezegd 'nu moeten ze het nog wel weten' maar straks (na het veranderen van de kerndoelen) 'hoeft
het niet meer.' Wanneer de aanpassing gaat plaatsvinden is nog niet bekend (en zal mogelijk nog worden aangepast - lees CDA aan de
macht).

Groet,

Cees

P.S. Ik ben al geruime tijd bezig hierover een publicatie te maken, vandaar :).