Homo en holo weggedrukt

Nils Berndsen nilsberndsen at MAIL.COM
Wed Nov 27 14:17:13 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Geachte heer Vreekamp,

naar aanleiding van uw mailtje. Terecht is de zorg dat het onderwijs omtrent de holocaust wegvalt. Ook terecht is de zorg dat de voorlichting omtrent homoseksualiteit wegvalt.
Voor wat betreft dat laatste: volgens mij is het basisschoolvak 'seksuele voorlichting' niet verplicht. Gelet op de steeds jongere leeftijd waarop het eerste seksuele contact plaatsvindt, is het m.i. een idee dit vak verplicht te maken. De inhoud zou dan wettelijk bepaald kunnen worden en omvat dan ook voorlichting omtrent homoseksualiteit.

Voor wat betreft het onderwijs aangaande de holocaust: zoals dat in zijn huidige vorm gegeven wordt, vind ik het niet erg dat dat wegvalt. Dit punt is dusdanig belangrijk dat het mijns inziens volledig, ongekleurd en zonder taboes behandeld dient te worden. Dat betekent bijvoorbeeld dat het niet als een op zichzelf staande gebeurtenis gezien dient te worden, maar gekoppeld aan een aantal hedendaagse problemen. Direkt gevolg van de holocaust waren namelijk de 'holocaust' (700.000 doden) en etnische zuiveringen (>2 miljoen vluchtelingen) onder de oorspronkelijke bewoners van het mandaatgebied Palestina tussen 1946-1950. Ook de 'holocaust' (+/- 1 miljoen dode Tutsi's) in Rwanda is een gebeurtenis die op dezelfde menselijke karaktereigenschap duidt: het 'recht' van de 'eigen soort' (religie, 'ras', etc.) über alles.

De holocaust is begonnen met een etnische zuivering (zou de holocaust ook plaatsgevonden hebben wanneer de Europese landen de joodse, homoseksuele, zigeuner, etc. vluchtelingen uit Duitsland rond 1938 WEL opgenomen zouden hebben ipv de treinstellen met vluchtelingen aan de grens terug te sturen?) en helaas zijn etnische zuiveringen nog steeds eerder regel dan uitzondering (Israel, Tibet, Kosovo, Rwanda, div. Zuidamerikaanse landen).

Mijn punt is dan ook om dit onderwerp zeer degelijk en breed te onderwijzen en niet op de manier waarop dat nu gebeurt, nl met de naoorlogse blik van Nederland ("wat een slechte mensen waren die nazi's, wij Nederlanders zouden zoiets natuurlijk nooit doen").
Ieder volk, ook 'wij Nederlanders', is vatbaar voor superioriteitsgevoel.

Dat dit onderwerp de afgelopen decennia verkeerd is onderwezen blijkt mijns inziens het meest duidelijk uit het feit dat er iedere dag oorlogsmisdaden begaan worden in Israel (van dezelfde orde waarvoor Milosevic nu in Scheveingen zit), terwijl Israel nog steeds een bevoorrechte handelspartner is. Of uit het feit dat geen enkel Europees land zich in 1994 sterk heeft gemaakt voor een VN interventiemacht in Rwanda.

Tot slot nog een opmerking aangaande de denigrerende toon in uw eerste mailtje, ik citeer : " Scholen zijn bang voor het getal, namelijk dat migrantenkinderen van islamitische huize zullen protesteren waarna hun boeren-ouders een meer gedweee school zullen opzoeken."

De term boeren-ouders lijkt me niet op zijn plaats. Ten eerste is dit kwetsend voor de kinderen en ouders zelf. Ten tweede wordt het woord boeren pejoratief gebruikt, zodat dit ook kwetsend is voor boeren. En dit staat nog los van de inhoud, want natuurlijk hebben de 'boeren-ouders' gelijk als ze protesteren tegen onderwijs dat niet objectief is, zeker als de ene gruwelijke daad goedgepraat wordt door de andere. Dat voelen die ouders 'op hun klompen aan'.

Met vriendelijke groet,

Nils Berndsen.