[RE: [Publieke programma's]]

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Wed Nov 27 01:04:46 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ha Herman,

Hoewel ik daar niet bij betrokken ben geweest (toen al: alle aandacht naar
Bosnië), ben ik het toch met het congres eens. Heel kort:
1. Alle reclame in één keer weg kost 200 miljoen euro. Onvermijdelijk ten
koste van de programma's. Je verdient dat niet terug door van drie naar twee
zenders te gaan, want wat je dan weg zou doen, is natuurlijk juist de zender
die geld binnenbrengt. Overigens: ik ben het er principieel wel mee eens (zie
het voorstel om de reclame te bevriezen, reclame-inkomsten te oormerken voor
werkelijk publieke programma's en geen reclame rond jeugdprogramma's op de
publieke omroep), maar afschaffen nu zonder compensatie leidt niet tot wat we
willen. En compensatie zou moeten worden afgewogen tegen geld voor
bijvoorbeeld onderwijs of openbaar vervoer.
2. De discussie 'drie of twee netten' is nogal achterhaald. Door de
digitalisering zal de zenderschaarste de komende jaren achterhaald zijn.
Misschien wil men dan wel vijf netten: het bestaande, plus een nieuwszender en
een cultuurzender, bijvoorbeeld.
Wel vind ik dat er te veel pulp op de drie netten is; die moet ook wat mij
betreft verdwijnen, maar dan liever meer kwaliteit (op drie netten) dan gewoon
een streep door de pulp, want daarmee is het probleem niet opgelost.
3. Het BBC-model vind ik dus geen goed model. Trefwoorden: staatsinvloed,
politieke correctheid, eenheidsworst. Dan liever het Vlaamse model - maar ook
daar is politieke beïnvloeding aan de orde van de dag.
Ik vind dat de omroepverenigingen te veel beslissingsmacht hebben, op alle
niveaus. Maar dat er omroepverenigingen zijn die de pluriformiteit vorm geven,
vind ik per saldo beter dan alle buitenlandse systemen die we kennen, waarin
pluriformiteit krampachtig moet worden geregeld via politieke of culturele
programma-richtlijnen (BBC), of via een 'Maatschappelijke Omroepraad', waarin
Greenpeace, de vakbonden en de kerken bepalen wat er uitgezonden mag worden en
zo de grenzen bepalen van wat politiek correct is: niet de journalisten of
programmamakers, maar het middenveld.
Voorwaarde voor omroepverenigingen is wel: een open bestel. Niet steeds maar
op oneigenlijke manier het bestaande beschermen, maar openheid voor nieuwe
initiatieven en nieuwe omroepen.

Zie verder de website.

Groeten,

Bert.

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert Bakker schreef:

> Je hebt gelijk: een idee van Wolffensperger, dat tijdens het
> mediadebat gisteren door D66, door Groenlinks en door
> Jorritsma werd ingebracht.

Wel jammer dan toch dat het volgende amendement van de afdeling België
op het verkiezingsmanifest niet is aangenomen:

====
Vervangen: "D66 wil dat de publieke omroepen beter verantwoorden hoe zij
met gemeenschapsgeld omgaan. De publieke omroep moet onafhankelijk zijn
van politieke en commerciële belangen." door "De publieke omroep moet
onafhankelijk zijn van politieke en commerciële belangen. D66 wil geen
reclame meer op de publieke netten. Het aantal publieke TV-netten wordt
daartoe teruggebracht tot twee. De uitzendingen worden in principe
verzorgd door een omroep naar BBC-model. Daarnaast kunnen
omroepverenigingen en anderen met specifieke programma's meedingen naar
zendtijd en overheidsgeld."
====

Herman Beun          http://www.hermanbeun.info/
Herman.Beun at yucom.be  kandidaat Tweede Kamer D66
*** drastisch & doordacht de Tweede Kamer in ***

(D66 at nic.surfnet.nl).
alleen: SUBSCRIBE D66
alleen: SIGNOFF D66
Het on-line archief is te vinden op: