Wie meedoet telt mee

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Tue Nov 26 19:59:26 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Democs met nog een verbinding naar de buitenwereld,

Heb de toespraken van De Graaf en Dittrich gelezen die zij zondag j.l.
hielden bij de presentatie van Entzinger's rapport "Een hek rond
Nederland?!". De speeches staan onder "Wie meedoet telt mee" te lezen op de
D66-website met Nieuws. Ik was zondag trouwens aanwezig bij de presentatie
in Den Haag.

De TK-fractie kondigt een verscherping van het eigen migratiebeleid aan,
net als wat Van Boxtel aan het eind van zijn regeerperiode in paniek deed
toen Fortuyn op kwam draven. De persreacties zijn waarschijnlijk gering,
want van mijn eigen drie dagbladen trof ik alleen in De Telegraaf een
2-kolommer aan op maandag 25 november p. 8: toelating huwelijkspartner
(neven, nichten) niet vanaf 18 maar 21 jaar, intrekking verblijfsvergunning
bij herhaalde kleine misdrijven, inburgeringscursus vooraf in herkomstland,
intrekken verblijfsvergunning na ernstig misdrijf.

Mijn kritiek:

1. De grondtoon verschilt niet als tijdens de multicult-hausse, elitstisch,
top-down, geen aandacht voor de motivaties bij illegalen en migranten.
2. Als arbeidsmigratie een "normaal fenomeen" is (Entzinger, Van Boxtel),
is het weinig consistent een uitzondering ("probleem") te maken van Marokko
en Turkije.
3. De bewering dat er sinds 1998 een ander beleid wordt gevoerd, wordt
geloochenstraft door bijv. sterke pro-multicult-toespraken van Dittrich nadien.
4. Verhoging van leeftijd tot 21 van familiepartner heeft slechts partieel
effect, beter ware een gezondheidscampagne om te wijzen op de nadelen van
huwen binnen de familie. Verlichting boven repressie.
5. Het pleidooi voor een inburgering met hoofdorientatie op Nederland
krijgt geen handen en voeten.
6. Een ceremonie bij nationalisering blijft eveneens in de lucht hangen,
terwijl er toch zoveel buitenlandse voorbeelden zijn.
7. Het rapport van Entzinger c.s. bevat slechts een hoofdstukje over
arbeidsmigratie.
8. Terecht ging Entzinger in tegen kritiek dat je met arbeidsmigratie een
"brain drain" pleegt op armere landen. Die landen leiden meestal veel te
veel studenten op, als expats sturen ze veel steungeld naar familie etc.
Dus nadelig hoeft dat niet te zijn. Ik miste zo'n antwoord van de TK op het
"linkse" verwijt van brain drain.
9. De Graaf wil de inburgeringscursus wel differentieren naar hoog- en
laagopgeleide pupillen, maar heeft er geen sjoege van dat de inhoud van de
cursus vooral Nederlandkunde (giro's en subsidieaanvragen invullen etc.)
betreft en dan historisch en moreel nog beperkt ook; de Nederlandse taal
komt er bekaaid af.

Henk Vreekamp, Utrecht.