Nawijn & Doodstraf

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Thu Nov 21 18:08:31 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Joost Wery wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Nee, de rechter mag nationale (formele) wetten niet aan de grondwet toetsen.

Ik meen dat GL (Femke Halsema) een initiatief hiertoe had ingediend?!?!

GroenLinks dient initiatiefwet 'constitutionele toetsing' in
http://www.groenlinks.nl/partij/2dekamer/nieuws/4001142.html
(11 april 2002)

> In zo'n wet zou je de doodstraf expliciet kunnen toestaan. Dez wet zou je
> met gewone meerderheid van stemmen kunnen aannemen en zou boven de grondwet
> gaan. (Help, zou je zeggen ;) )

Echt gewoon vind ik dat niet. :(

> Gelukkig kan de rechter die wet wel toetsen
> aan het EVRM (Met hoger beroep bij de het Europees Hof voor de Rechten van
> de Mens. Oplegging van de doodstraf kan dus niet zonder het EVRM op de
> zeggen.

Stelt me nog niet echt gerust.
Ik gruw al bij het idee dat je (lees men) zo iets dergelijks (doodstraf)
serieus wenst te overwegen.

Henk Elegeert