Na Rosenmoller nu De Graaf

Jasper Diekema jasper.diekema at WANADOO.NL
Mon Nov 18 21:19:31 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Met vriendenlijke groet,
Jasper Diekema

Laan van Meerdervoort 187 A
2517 BA Den Haag.
06-15552392

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: owner-d66 at NIC.SURFNET.NL [mailto:owner-d66 at NIC.SURFNET.NL]Namens Martin
Lentink
Verzonden: maandag 18 november 2002 20:53
Aan: Mark Koek; Jasper Diekema
CC: D66 at NIC.SURFNET.NL
Onderwerp: Re: Na Rosenmoller nu De Graaf

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

<knip>> Nou is ons rechtssysteem wel iets beter, maar je kunt aan de
Puttense
> moordzaak (waarbij het bijna misging) zien dat gerechtelijke dwalingen
> hier ook niet ondenkbaar zijn.
<knip>

In de Puttense moordzaak ging het niet _bijna_ mis, maar helemaal. Daar
heeft de tweede rechtzaak aangetoond dat er twee mannen meer dan 7 jaar
onschuldig hebben vastgezeten. Stel je nu voor dat daar een doodstraf was
uitgesproken. Want: er was een bekentenis, geen berouw (ze hielden immers
vol het niet gedaan te hebben), en naar mijn waarneming had zeker een deel
van de familie van het slachtoffer de doodstraf niet tegengehouden.
Ja.... Daar hebben jullie een goed punt waar dan inderdaad goed over
nagedacht moet worden... een argument als "fouten maken is menselijk"is
zeker niet genoeg dan.......Ga ik over nadenken:)  Had ik al wel over
nagedacht en is zeker te weten een hekel punt.....

De doodstraf helpt alleen de wraakgevoelens van slachtoffers/nabestaanden
en/of samenleving te stillen. En wraak lijkt mij een particulier belang,
geen algemeen belang.
Zoals Jasper in de US heeft kunnen zien heeft de doodstraf geen enkel
afschrikkend effect (bij mijn weten komen in staten mét de doodstraf niet
significant minder moorden voor dan in andere).

Ik ben tegen....

Martin

(D66 at nic.surfnet.nl).
alleen: SUBSCRIBE D66