Na Rosenmoller nu De Graaf

Mark Koek mark at KOEK.NET
Mon Nov 18 20:35:11 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Jasper Diekema schreef:

 > Ik denk hier al heel lang over na sinds ik enige tijd in de VS heb
 > vertoefd en moet eerlijk zeggen dat ik in sommige gevallen voor de
 > doodstraf ben. De doodstraf moet zeker niet een standaard wet worden
 > maar in uitzonderlijke gevallen toepasbaar zijn.
 >
 > - Wanneer iemand duidelijk bekend, dat hij/zij in volle bewustzijn
 > een gruwelijke misdaad heeft gepleegd - "massa"moord

Een bekentenis is geen voldoende bewijs. Daarnaast is het enige effect
van zo'n regel dat in elk geval nooit meer iemand een moord zal bekennen
(terwijl een bekentenis voor nabestaanden juist belangrijk kan zijn).

 > - Mits de "slachtoffers"hier mee akkoord gaan.

Dus slachtoffers/nabestaanden mogen beslissen over leven of dood? Lijkt
me geen goed plan. Misschien moet je eens naar Saudi-Arabië kijken en de
koehandel die daar tussen families van veroordeelden en slachtoffers
plaatsvindt. Niet zo smakelijk.

 > - Wanneer alle juridische kaders getoetst zijn!

Meen je dat nou? ;-)

 > - De schuldige geen duidelijk berouw heeft getoond voor zijn/haar
 > daden.
 >
 > Waarom ik voor ben:
 >
 > - Bescherming van de dader voor zichzelf en de samenleving.
 >
 > - Enigszins toch gerechtigheid.
 >
 > - Als ultieme strafmaat die ook word toegepast, zodat de dader niet
 > weer op vrije voeten komt na "goed" gedrag.

Dat kan je ook anders oplossen. Levenslang = levenslang lijkt me in
sommige gevallen wel nodig.

Het grote nadeel van de doodstraf blijft natuurlijk de onomkeerbaarheid.
Het percentage onschuldig geëxecuteerden in de VS is stuitend.

Nou is ons rechtssysteem wel iets beter, maar je kunt aan de Puttense
moordzaak (waarbij het bijna misging) zien dat gerechtelijke dwalingen
hier ook niet ondenkbaar zijn.

Ik hou liever duizend brute moordenaars levenslang in de cel dan het
risico te lopen iemand onschuldig te executeren.

 > Ik zie het niet zozeer als druk middel voor verdachten dus niet
 > toepasbaar op Volkert van der Graaf. Hij is nog altijd een verdachte
 > en ik vind het zwijgplicht wel aanvaardbaar.

Die snap ik niet. Zwijgrecht bedoel je waarschijnlijk? Maar dan snap ik
'm nog steeds niet.

 > Voor mij is de doodstraf duidelijk een strafmaatregel en geen
 > dwangmiddel.

<voeg hier uw favoriete vertoog over de zin van strafoplegging in>

:-)

Mark