blanco stemmen versus niet stemmen

W.E. van de Griendt W.E.vandeGriendt at BSK.UTWENTE.NL
Mon Nov 18 16:20:36 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Suzanne,

ik ben benieuwd of dat klopt. Is het niet zo dat je stem dan gelijk niet
meer meetelt, ook met stemverdeling? Want een stembiljet, waar maar de naam
van 1 kandidaat op staat, en die kandidaat heeft in de eerste telronde het
minst aantal stemmen, dan telt dat stembiljet in de tweede stemronde niet
meer mee. Zou me dus kunnen voorstellen dat een blanco stem in de eerste
rond wordt behandeld alszijnde een stem met een lege verzameling, en dat die
daardoor niet meer meetelt. Zou het me ook anders kunnen voorstellen, maar
ben niet voldoende in de reglementen thuis om hier uitspraken over te doen.
Ben benieuwd naar iemand die het wel kan.

Groeten,

Wim